Exiled

Exiled Köp filmen på CDON

Handling: Ett gäng vänner träffas igen efter flera år borta från varandra. De har ett uppdrag att utföra av maffian som de jobbar för, nämligen att döda en av sina gamla vänner. Dock blir det inte så enkelt som de hade trott, för i bakgrunden lurar ett krig mellan Hong Kong bossen och bossen i grannlandet Macau.

Regissör: Johnny To
Originaltitel: Fong Juk
Ursprungsland: Hongkong
Längd: 01:49 (Hong Kong), 01:40 (USA och Europa)
Nick Cheung
Ka Tung Lam
Richie Ren
Roy Cheung
Simon Yam

Den här rullen har allt! Drama, action, humor och annat smått och gott man bara måste älska. Många tycker att den här filmen är seg, men jag uppskattar att man ger större utrymme till handling och karaktärsutveckling. Tvärt om så tycker jag att det bara stärker filmen i helhet och det ser man inte minst i slutet som inte bara innehåller en snygg, actionladdad final, utan dessutom utnyttjar karaktärernas och deras relationer till varandra för att stärka humorn och sympatin med huvudpersonerna.

Stridskoreografin är i världsklass. Musiken är bland den bästa jag hört i actionväg. Jag älskar den! Sen har vi alla svepande vyer med kamran, revolverakrobatiken, slow-motion bilderna och inte minst de störtsköna atmosfärerna. Ljuset, röken, vinden, ja allt är uttänkt till minsta detalj för att stärka upplevelsen.

Allt i allt så är det här ett måste för alla som gillar action.

Första 15 minuterna sitter man på helspänn då det är riktigt spännande och bra. Sen går den ner, upp osv. Ojämn helt enkelt, men när den väl kommer till actionscenerna är det bara att njuta. Känns som John Woo på gamla goda Hong Kong-tiden. Snyggt gjord och bra musik, stark trea.

Johnny To som bl.a. gav oss Election 1 & 2 gör här en visuellt snygg film med sköna shootouts [med snygga blodstänk]. Tyvärr vill man nästan se mer pang-pang än man får eftersom varken manuset eller skådisarna är på topp. Dock måste det sägas att det är en snygg HK-produktion. Man har blivit bortskämd med otroligt snygga Sydkoreanska filmer de sista åren, men den här står sig helt ok rent filmtekniskt. Lite kul [för mig] var att man kände igen vissa av platserna både i Macau och Hong Kong. Ser gärna fram emot flera To filmer, då med ett något starkare manus och skådespeleri.