American Gangster

American Gangster Köp filmen på CDON

Handling: 1970. En knarksmugglare smugglar in stora mängder heroin från Vietnam till USA.

Regissör: Ridley Scott
John Hawkes
Ted Levine
Yul Vazquez
Carla Gugino

Copyright United International Pictures AB (UIP)

kaj08

Amerikansk gangsterfilm med utmärkta skådespelare. Filmen är ganska lång, men intresset hålls uppe filmen igenom. Det är inte speciellt mycket action i filmen, vilket är ganska skönt. Däremot så känns konceptet igen från liknande maffia/gangster-filmen. Ingen banbrytande film direkt. En stark 3-a.

Bra underhållning som innehåller lite av allt; skön action, stabilt skådespeleri, bra foto samt scenografi. Spänningen håller i sig och konflikterna känns aldrig överdrivna. Däremot är handlingen väldigt bekant eftersom filmen följer den utformade mallen till punkt och pricka. Den är med andra ord väldigt förutsägbar. Jag skämtade t.o.m. lite lätt om detta precis innan filmen och sa; "om det inte sker ett mord inom 5 minuter så går jag". I övrigt är filmen en klassiskt berättelse om "the rise and fall of an American Gangster" så alla som sett t.ex. Scarface eller Blow vet vad som gäller.

Hade stora förhoppningar på filmen. Nu kanske den inte blir en kommande klassiker, men den är gedigen med en solid story. Personligen tycker jag den kunde gått in mer på djupet än vad den gjorde med tanke på filmens längd. Inte så elak som jag hade hoppades att den skulle vara. Helt ok skådisinsatser utan några toppar. Ridley Scott brukar ha bra nerv och foto i sina filmer, här bjuder han inte på något utöver det vanliga. Styrkan i filmen är att den bygger på en sann story. En svag fyra.

Bra men långsam film som bitvis glänser men som också har en del scener som kunde sparats, kunde varit lite kortare. Intressant övergripande handling och flera bra skådespelarinsatser från fämst Russel C och Denzel W, medel 3:a.

Bilbo_one

Skitbra film, kan inte ge något annat än en stark fyra

tårtsmula

lång dragen och seg, men bra om man nu orkar ta sej tid

den här va en annorlunda men bra gangster film

Riktigt intresant och spännande historia
med Denzel Washington i spetsen.

En film som förblir ihågkommen, klar fyra!

Dan banan

Oförglömlig film.
Unik historia med en magiskt fängslande Denzel Washington och en lysande Crowe.

Spännande, gripande och framförallt storslaget.

Välförtjänt av en fyra, om inte mer.

johnh

En svag 4, lite för seg film.

Biopremiär: 2007-11-23