Förtrollad

Förtrollad Köp filmen på CDON

Handling: En bondflicka i en sagovärld blir kär i en prins, men blir förvisad av den onda drottningen till New York i den riktiga världen. Där blir hon kär i en gift man. Prinsen och drottningen följer efter henne till den riktiga världen och tvingar henne att välja mellan ett lyckligt slut i sagovärlden eller äkta kärlek…

Regissör: Kevin Lima
Timothy Spall
Rachel Covey
Julie Andrews

uncle_funk

När ma gick på filmen så förvänta man sig något coolt, detta var mer än vad jag förvänta mig, urinblåsan kändes mindre och mindre när man satt och skratta genom filmen.

Ja du den här filmen är en ny Disney favorit! men förutsägbar!

Förtrollad är precis som en av Disneys tecknade filmsagor... plus lite till. Jag charmas och underhålls i stort sett hela tiden. Visst blir det kanske lite för mycket av det goda, men vem bryr sig när man mår så bra av den. Stark trea!

djerryg

Ok, de senaste disneyfilmerna jag sett nu är Tarzan, Herkules, Dumbo.. och ja nu har jag sett förtrollad också - och är allt annat än förtrollad. Spontant var det en tragisk komedi att helt enkelt våldta alla fina budskap som jag förknippat med disney. Den glada, fria och sjungande prinsessan blir helt enkelt omgjord till en New York-shoppande brud och blir tillsammans med en bitter alldaglig man som gör att hon dumpar paradiset, och är otrogen mot prinsen (som för övrigt blir en fördummad turist som gör reklam för new york). Budskapet är fruktansvärt och handlar om att stänga av fantasi och glädje för att växa upp och få medlemskap i "Desperate Housewifes". Jag kan inte ge annat än en etta i betyg, även om grafiken och annat är värt mer i betyg.

Noisome

Gillar man Jim Carey så gillar man Yes man.

majzzan

Rolig & romatisk film

En helt underbar och charmerande Disney film. Vacker historia, underbar musik och rolig.

Nienna

En typisk romantisk komedi som är lite sämre än andra. Visst, den har sina roliga inslag men allt som allt blir den bara för smörig - vilket såklart också är grejen, att den ska bli så gullig och sötsliskig som möjligt.
Susan Sarandon och James Marsden är klockrena i sina roller som elak drottning respektive kärlekskrank prins. Det är överspelat till max och det är det som gör det så bra. I övrigt har inte filmen så mycket att erbjuda..

bananasplit_96

I slutet blir filmen kanske lite förutsägbar, men i övrigt är den ett mästerverk! Den känns som en blandning av Snövit, Askungen och Törnrosa. Den är lite ovanlig för att den utspelar sig både i tecknade världen och riktiga världen. Man känner igen flera detaljer från klassiska sagor.

Isabellet

Rätt söt, men för mycket färger eller vad man ska säga det blev lite för pampigt och barnsligt.

Biopremiär: 2007-12-21

Avförtrollad (2022)