Saw IV

Saw IV Köp filmen på CDON

Handling: Jigsaw och hans medhjälperska Amanda är döda. Även detektiv Kerry är död. De två FBI-agenterna Strahm och Perez får träda in och assistera Hoffman med att gå igenom Jigsaws kvarlevor och försöka lägga de sista pusselbitarna i Jigsaws elaka spel. Men när SWAT-chefen Rigg plötsligt kidnappas och tvingas delta i Jigsaws grymma lek har han bara 90 minuter på sig att antingen rädda en kär kollega eller att möta de dödliga konsekvenserna.

Regissör: Darren Lynn Bousman
Originaltitel: Saw IV
Alternativ titel:Saw 4
Längd: 01:48, 01:32 (Directors Cut)
Tobin Bell
David Webster

Copyright Scanbox

Hook

Det blir inte bättre

Saw 4 börjar samtidigt som Saw 3 och slutar på samma oförklariga sätt, visst får man veta mer om Jigsaws förflutna men det väcker bara nya frågor samt att andra frågor fortfarande är kvar, vad menar Jigsaw med att spelet bara har börjat på ett för inspelat band som man hittat i hans mage.

Serien har gått över den bubblande gryttan och jag personligen tycker att det räcker med 4 filmer om pusselet mellan att välja liv eller dö genom tortyr och annat obehagligt plugeri, första två filmerna var helt annorlunda, sen kom trea med dess maskineri och nu fyra som bara spårar ut och får inget gjort mer än att visa groteska lik delar av skådespelaren Tobin Bell och övriga med spelare.

Saw 4 är en rätt tråkig film, men intressant på det plan då det handlar om Jigsaws förflutna. annars är det inget att se.

Spara pengarna eller tiden på se något nytt och mer underhållande än något som redan visats tre gånger tidigare.

story: 2
skådespelare: 3-
regi: 2+

helhet: 2

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: It's a Trap / Halloween blood drive / This Halloween give 'til it hurts / If it's Halloween, it must be Saw / You think it is over...but the games have just begun

Denna del 4 är helt i klass med del 1, om ni frågar mej. Bättre än trean och tvåan helt klart. Här höjs spänningen ytterligare ett snäpp, trots en del så där halvbra b-skådisar. Men det som framförallt höjer fyran är tre saker: 1. de grymt snygga övergångarna mellan en del scener, som faktiskt är praktiskt filmade och inte digitalt gjorda *. 2. De fortsatt fantasifulla kreationerna till tortyrmaskiner som aldrig verkar ha nån ände. 3. Manusmässigt är filmen också spännande eftersom fler ingredienser läggs till, men här får man också hittills i serien allra mest reda på Jigsaws bakgrund, vilket belyser en hel del av hans sjukliga men samtidigt mästerliga hjärnas mest djupsinniga illdåd.
Skådisarna är helt ok, men ej huvudfokus i en skräckfilm av denna typ. Bell är bäst, som oftast.
Snygg och genomtänkt poster med skalpellen och saxen på metalloperationsbrickan.
Denna hamnar i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om, MEN... Saw-serien ser och förstår man bäst om man ser alla filmer i en följd pga (eller ska jag skriva tack vare?) alla detaljer som är omöjliga att komma ihåg ett år senare på bio då nästa film följer (!).

Trivia: * The seamless transitions between separate scenes in the movie were not created using (digital) visual effects, but were done practically. For these transitions, the sets were build in such a way that two separate scenes could be filmed in one shot without interruption. / Filmed in 32 days. / Darren Lynn Bousman was originally not interested in directing the fourth installment in the Saw series, but the producers persuaded him to read the script anyway. Bousman decided to take the directional duties when a plot twist in the script took him completely by surprise, something he thought impossible after being involved in the Saw series for three years.

Atreyu

Själv är jag ett jättestort fan av Sawfilmerna, men denna var inte i samma klass som de andra tre. Slutet var för långsiktigt och handligen var mer komplicerad än de andra. Om de gör en 5a, som är nog säkert, så tycker jag att de ska ta tillbaka de gamla som gjorde manusen till de förra filmerna.

Men filmen var ju spännade och smart (och såklart blodig), men räckte inte hela vägen, synd.

stilis

Seriemördaren Jigsaw tvingar ungdomar mot deras vilja att vara med i en lek, där dem inte är medvetna om att det rör sig om en kamp på och liv och död.

Saw 4 är en deprimerande, brutal, barbarisk och bestialisk skräckfilm.

Regissören Darren Lynn Bousman har en udda syn på skräck och är ute efter att tittaren ska bli äcklad.

Saw 4 är så bestialisk och sjuk så man undrar dem de som gjorde filmen tänkte på.

Denna filmen ska man hålla sig undan ifrån!

Rekommenderas inte!

Något bättre än den tredje filmen. Fokuserar inte fullt så mycket som de tidigare filmerna på blod och slakt, även om det naturligtvis förekommer också.
De som sitter och tänker ut alla fällor och "lekar" till de här filmerna måste nästan vara lite sjuka i huvudet. Fantasi har de i alla fall gott om.
Som de tidigare filmerna binds denna ihop bra även om slutet delvis blev lite rörigt och ologiskt.

nu har jag tröttnat på dessa filmer

Som alla Saw filmer en riktigt bra film

heroin

Jag har bara en sak att säga: Se inte Saw-filmerna som kommer efter Saw 3. Det är så mycket slöseri med tid som något kan bli.

Fortsätter där 3:an slutar, spännande, blodigt och mer lekande. Bra fortsättning som dock går överstyr ibland och man får mer frågor än svar.

Christiian2

Nu handlar det mest bara om att döda och ingen direkt handling men den funkar väll att se på, en väldigt svag 2a.

Biopremiär: 2007-11-16

Saw (2004)