27 Dresses

Handling: Efter att ha varit brudtärna 27 gånger blir Jane plötsligt tveksam då hennes syster ska gifta sig med hennes chef som hon är hemligt förälskad i.

År: 2008
Judy Greer
Maulik Pancholy

Copyright AB Svensk Filmindustri

tessan81

Jane är den eviga brudtärnan som blivit expert på att organisera bröllop åt vänner och bekanta. Själv drömmer hon så klart om sitt eget sagobröllop med mr Right. Jane har sedan lång tid tillbaka varit övertygad om att det är hennes chef, som hon ställer upp på i alla väder. Så när en annan man dyker upp i hennes tillvaro och aspirerar på att vara något för henne, varken vill eller kan Jane se att det vore möjligt. Men så när Janes syster träffar hennes chef och de fattar tycke för varandra och det vankas bröllop som Jane ska ordna så börjar måttet vara rågat för henne.

En rom-com med bröllopstema där, å ena sidan, dramaturgin är hopplöst förutsägbar och karaktärerna stereotypa. Å andra sidan är "27 dresses" en småmysig och småtrevlig film. Huvudrollen spelas av Katherine Heigl och jag tycker hon fungerar utmärkt. Hon har en komisk timing och glimten i ögat och behåller samtidigt en trovärdighet i de mer dramatiska scenerna.

kaj08

En typisk tjejfilm som väl inte riktigt passar min smak. Småtrevligt och gulligt, men lite väl löjligt för min smak. Bra skådespeleri, men Malin Åkerman förstör tyvärr filmen med sin pinsamma insats. Jag har svårt att förstå hur hon fått en roll i denna ändå rätt ambitiösa film.

En riktigt bra romantisk komedi. Får en stark 4:a av mig.

albinmovie

En fin romantisk komedi film som lika gärna skulle kunna vara på riktigt & regisören har gjort ett jätte bra jobb! så en stark 4 av mig!

Rymdis

Inte direkt bra, men inte riktigt lika usel som många andra filmer i genren. Nätt och jämnt godkänd av mig. Den som älskar amerikanska romantiska komedier kommer säkert att uppskatta den.

Sweet_Jenny

Mycket bra romantisk komedi! Kommer se denna flera gånger. Rolig och romantisk.

Väldigt lättsmält och lättglömt...

Nienna

En helt okej film men den känns inte speciellt nyskapande, man har sett det hela många gånger förut. Trots det så har den något som gör att man vill se den i alla fall. James Marsden känns perfekt i sin roll som den irriterande men samtidigt charmiga killen som Jane från första stund tycker illa om.

druvs

rätt mysig.. men kan inte ge den mer än 3. liknar andra filmer för mycket.

henriette

Jag tycker att den filmen var bra och levde upp efter mina förhoppningar. Det är en rolig och en söt film. Och huvudspelaren är så otroligt snygg. Jag tycker att man ska se den här filmen, tyvärr är det bara en liten fredagsfilm, men klart sevärd.

Biopremiär: 2008-03-28