Quantum of Solace

Handling: Under förhören med Mr White (Jesper Christensen) avslöjar han för Bond och M att organisationen som utpressade Vesper är mer invecklad och farlig än någon kunnat föreställt sig. En förrädare inom MI6 länkas till ett bankkonto i Haiti där Bond kommer i kontakt med den farliga men beslutsamma Camille (Olga Kurylenko), en kvinna med sin egen personliga vendetta. Camille leder Bond till Dominic Greene (Mathieu Amalric), en hänsynslös affärsman och en viktig del av den mystiska organisationen.

På ett uppdrag som leder Bond till Österrike, Italien och Sydamerika upptäcker han att Greene försöker få kontroll över en av världens största naturtillgångar genom att få till ett avtal med landsförvisade General Medrano (Joaquin Cosio). Greene använder organisationen och manipulerar sina mäktiga kontakter inom CIA och brittiska regeringen för att kunna störta regimen i ett land i Latinamerika och ge makten till General Medrano i utbyte mot till synes en ofruktbar jordplätt.

År: 2008

Olga Kurylenko
Joaquín Cosio

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Sofia92

Quantum of Solace tar vid där Casino Royale slutade. Filmen är ganska lik sin föregångare då många av skådespelarna återkommer. Trots att större delen av filmen är action, med bil-, båt- och flygjakter känns det som en bondfilm. Vi får inte se den skakade martinin här heller, men det är fortfarande bond, inte vilken actionrulle som helst och det märks underförstått. Det piffiga med actionscenerna är att de pepprats till här och där med oväntade reflexer. Det blir aldrig tråkigt eller långdraget, men det blir galet mycket krossande av byggnader och glashus. Samspelet mellan skådespelarna är bra, fotot är vinklat snyggt och filmen känns ungefär lagom lång, nja lite kort kanske. Slutet knyts ihop väldigt, nästan förvånande och snopet. Det lämnar en tom spänning. Jag gillar den här Bondfilmen, men den sticker inte ut mer än till en stark trea.

Inte lika bra som Casino Royale, men det här ÄR bra!

Detta är en modernisering av Bond och en omtolkning jag hoppas man håller fast vid. Vi har en mänskligare Bond med känslor. Kvinnliga karaktärer tillåts ha _eget_ karaktärsdjup och man utmanar Bondmallen rent generellt. Jävligt kul att slänga in The Gun Barrel i slutet av filmen istället för i början. Lite överraskande, för jag var rädd att man skulle bryta mot den traditionen...

Däremot så är jag inte helt positiv till den här filmen. Den är en halvtimme för kort - helt klart! Problemet med 1,5 timme är att man hinner inte växla ner tempot mellan actionscenerna och låta intrigen befästa sig bland publiken. Jag tänker framförallt på de tre första actionscenerna som kom mer eller mindre direkt efter varandra. Sånt är inte okej! Man måste tillåta lite andrum.

Allt i allt så är jag väldigt positiv till utvecklingen av Bond och hade man bara gjort filmen längre och fyllt den extra tiden med uppbyggnad så hade den här actionrullen vart en fullträff - i samma klass som Casino Royale. Nu når den tyvärr inte enda fram.

Quantum of Solace har betydelsen "en gnutta tröst", det är kanske det Bond behöver när han har förlorat sin kära Vesper, men istället för att få den känslomässigt, så dödar han mystisk figur han ser, tills M antyder att han inte längre kan se skillnad på vän och fiende, och att det kanske är läga att sluta!

Just det är vad Bond kanske borde göra, så man slipper se flera filmer där den magiska Bond-känslan är som bortblåst. Det enda Quantum of Solace bjuder på är nämligen oerhört överdrivna och orealistiska actionscener blandat med en tunn och osammanhängende intrig. Soundtracket som man ofta hoppas på att vara bra, är i denna film framfört av Alica Keys, oerhört värdelöst.

Den enda ljuspunkten är Daniel Craig. Han har närvaro och pondus. Synd bara att han aldrig får säga den odödliga repliken: "My name is Bond, James Bond"

Man har jobbat ordentligt med det visuella (fotot, rubrikerna för städerna/länderna osv.) även fast det känns opersonligt och tillrättalagt. Men den stora haken är ett ointressant och tunt manus som man försökt maskera med fotot, effekter och action i överflöd. Det finns knappt en andpaus i hela filmen.

Bilbo_one

Nej det här var inte någon bondfilm. Den clichéartade Bond med sköna brittiska dryg oneliners förekommer inte alls. Det här var inte bra. Är Bond död? Kunde nästan ha fått en etta

janne lindh

Välgjord Bond-action. Daniel Craig som agent 007 är helt ok. Underhållande, men inget att minnas.

Dålig bond som verkar ogenomtänkt. Bara en massa action men ingen handling. Blev besviken efter den fenomenala Casino Royale. Craig är dock bästa Bond.

Vet inte om man ska kalla detta för en Bondfilm. Inte mycket av det som hör till en sådan finns ju med, men detta är samtidigt en ganska bra actionfilm precis som förra filmen. Känns tveksamt om jag tycker att de ska göra fler om de håller den här standarden.

Lite bättre än Casino Royale, håller överlag hög klass. Tycker Craig gör ett bra jobb men får inte riktigt den Bond känslan som jag fick med Brosnan.

guldis25

riktigt bra bond film