Avatar

3,9

Handling: "Avatar" är historien om en sårad krigsveteran som blir ofrivilligt inknuffad i ett försök att bosätta en fjärran planet, Pandora som dock redan är bebodd. Han blir så småningom ledaren för den inhemska rasen Na’vi i en kamp för överlevnad.

År: 2009
Regissör: James Cameron
Originaltitel: Avatar
Längd: 02:46, 02:58 (extended cut), 02:51 (special edition)
Ingår i tema: Utomjordingar

Matt Gerald
Sean Anthony Moran

Copyright Twentieth Century Fox

Doritos

WOW finns det mer att säga än WOW. Det är såna här filmer som gör det värt att gå på bio. Ett episkt mästerverk enligt mig. Specialeffekterna är otroliga och musiken är fantastisk. Var bortblåst hela filmen. Det enda dåliga med filmen var att den tog slut.

filmernas härskare

Likt en dröm, har jag vaga minnen av Avatar. Man förlorar kontakt med det man nyss varit med om, man minns den luddigt och till sist minns man den inte alls. Turligen har jag intrycken kvar och kan redan nu konstatera: jag vill drömma igen. Drömma om Pandora. Ta mig tillbaka på planeten. Nu.

Filmen, som helhet, är fulländad filmmagi. I månader, veckor, inväntade jag och räknade in dagarna till den mytomspunna Avatar. Jag längtade efter blåa Thundercats så att det sved. Nu är min väntan över och jag är som sagt... lyrisk. Drömsk. Jag yrar fortfarande om djurlivet i Pandora och nynnar på musiken från filmen. Eller, "filmen" - det här är en värld. Det närmaste vi någonsin kommer att få komma en annan värld med sådan interaktiv närvarokänsla, det kan jag lova er.

Till filmens svagheter... kan jag peka ut vissa aspekter, men ändå inte. Mest kritik har riktats åt den något för traditionella storyn och svaga karaktärer, men jag har kommit att inse att det är där just storheten finns; en berättelse behöver inte skapa en nyskapande intrig eller djupodlade karaktärer för att få oss engagerade, allt som krävs är en story vi redan är välbekanta med, fast med sina egna nyanser och egna bild. Avatar är främst en hutlöst matig audiovisuell rymdbuffé och satsar inte på en story utom vårt förstånd, utan kastar oss rakt i en unik värld och låter oss engageras genom simpla medel, genom lekfullhet och barnslig nyfikenhet inför omgivningen. Det djungeltrummas, det flygs, det forskas... men framförallt är det en upptäckt om vad som verkligen finns bakom den där avataren, bakom masken, bakom ytan och fasaden - ett stort, bultande hjärta.

Den här filmen/världen är ren och skär kärlek, en inlevelsefull och imponerande drömvision.

Cameron drömde tydligen detta för länge sedan, för flera år sedan. Nu är hans värld fulländad i full 3D och jag uppmanar er alla att dela drömmen med mig och alla andra.

jezzie86

James Cameron har gjort det igen. Han har skapat en enastående film som innehåller både kärlek, drama, action och spänning i en härlig mix och med helt otroliga visuella effekter ovanpå allt. Hans filmer är nyskapande och så också denna. Cameron tar verkligen filmskapande till en ny nivå med Avatar. Att se den i 3D på bio var som att hamna i en fantasivärld som man aldrig ville lämna.

Når precis upp till en 4:a, men 3:an var inte långt borta. Jag kan tänka mig att den här filmen är väldigt bra i 3-D och på en bioduk, men hemma i soffan är den inte riktigt så storslagen som många vill ge sken av. Fast jag måste ändå säga att grafiken och animeringar låg långt över genomsnittet.
Negativa saker ä bl a handlingen. Den känns inte helt unik och det här konceptet med de "tuffa" militärerna som ska gå in och alltid veta bäst känns uttjatat.

En fantastisk film på många sätt, som inte lämnar tittaren oberörd.

IWantItThatWay

Miljön och grafiken är verkligen helt underbar! Men handlingen är inte så märkvärdig. Tycker att filmen är aningen överskattad, men helt klart sevärd!

Väldigt dramatisk och gripande film. Väldigt vackra naturscener och otroligt bra grafik. Det var verkligen en värld bortom denna som man kunde drömma sig bort i. Dom tar upp många intressanta och tankeställande saker i filmer. Som vart är våran värld på väg med överbefolkning och ökat intresse för rikedomar och ägodelar. Vi har förlorat kontakt med moder natur och våran spirituella sida. Det är frågor som jag tror James Cameron ville förmedla med den här filmen.

Den spirituella stämningen i filmen var väldigt lik indianernas kultur. Där dom pratar om världen som en moder. Om andarna runtomkring oss och våra förfäder. Mycket av världen såg faktiskt ut såhär innan Kristendomen drog fram över Europa.

Jag gillade Neytiri väldigt mycket och njöt av varenda scen som hon var med i. Däremot hade jag väldigt svårt för Sigourney Weavers avatar. Det var alldeles för likt. Så likt att det bara blev läskigt. Men i övrigt så var filmen väldigt fin och vacker. Mång gripande scener som höll tag i en. Filmen är en bra tankeställare om vart våran värld är på väg. Har vi förlorat kontakt med våran mänsklighet?

Dersan

Avatar är en otrolig film. En intelligen berättelse, fascinerande teknologi, ett överjordiskt äventyr, en omöjlig romantik som fungerar, svidande kritik mot människans rovdrift, perfekta animationer och en helt ny natur. Vilken fantasi!
Att en Sci-fi film till och med triggar mig på konceptet "tillbaka till naturen", som jag är så svag för, är fantastiskt. En modernare, snabbare "Dansar med vargar" i en annan värld helt enkelt. Kan bara bli en femma!

3mm4

Det var en dröm att se Avatar för första gången. Och det har fortsatt att vara det varenda gång jag sett den, vilket har börjat bli många gånger nu. Avatar är en fantastisk film som man vill återkomma till gång efter gång. Och denna dröm blir bara bättre och bättre för var gång, eftersom man upptäcker så många nya deltaljer som man inte upptäcker första gången man ser denna film. Tyvärr finns det något som drar ner på betyget och det är de tråkiga och klyschiga karaktärerna. Tyvärr är det det som gör att Avatar "bara" får en stark fyra, och inte en femma.

iwork4ebay

Dom flesta tycker nog att jag inte är som jag ska vara men om ärligheten ska fram så tycker jag inte att den var så jätte bra som alla säger. Filmen i sig med eftekter, grafiken får lätt en 5/5 men inte själva filmen.

Biopremiär: 2009-12-18

Avatar: The Way of Water (2022)