Underworld: Rise of the Lycans

Handling: En historia som berättar ursprunget till den sekelgamla striden mellan en klan aristokratiska vampyrer och deras före detta slavar - varulvar som kallas Lycans. Under medeltiden framträder en Lycan vid namn Lucian som en stark ledare för varulvarna i deras kamp mot Viktor, den grymma vampyrkungen som förslavat dem. Lucien får sällskap av sin hemliga älskarinna Sonja i kampen för frihet mot vampyrarmén.

År: 2009

Bill Nighy
Michael Sheen
Kevin Grevioux

be0wulf

Här har vi det som jag saknade i de andra två filmerna. Äntligen kommer orsaken till kriget mellan raserna, och äntligen kommer lite krig!

Jag blev riktigt tagen av den här filmen, och Underworld-serien har nu gått ett snäpp upp på min lista. När man har sett alla tre filmerna ser man att allting passar perfekt, och om man har sett en så måste man se de andra! I alla fall jag fick en känsla av att allt var komplett när jag såg filmen, och själva faktumet att man redan visste hur det skulle sluta gjorde det bara bättre.

Skådespelarna har i alla fall jag inget att säga om. Jag tyckte att de gjorde sitt jobb väldigt bra, och jag blev riktigt tagen av Lucians och Sonjas kärlek till varandra, och Viktor är lika bra som han var i första filmen.

Effekterna; Mycket, mycket bättre. Älskade att de blandade datagjort, vilket fick filmen att kännas mycket bättre, och ändå behöll de gamla dräkterna, som jag faktiskt tycker är riktigt charmiga. Det var något som jag störde mig på i första filmen; att varulvarnas rörelse inte var så bra gjort. Här har de fixat det.

Musiken märkte jag knappt. Vet inte ens om det var någon, blev alldeles för tagen av handlingen.

Handlingen; Ensam, riktigt bra. Tillsammans med de andra, perfekt.

Miljöerna: Också något som jag tycker att de har lyckats riktigt, riktigt bra med. Man får en ganska mörk känsla genom filmen, men man ser allt perfekt, så det ska man inte anmärka på. Och trots allt, det är vampyrer, så hur kan det inte vara mörkt?

Kort sagt, en riktigt bra och triumferande film. Sorg, kärlek, action, monster, ja, allt du kan önska dig: Det finner du här. Jag känner mig sliten mellan en 4:a och en 5:a, men sedan tänker jag på serien i helhet, och 5:a it is.

Inte i samma klass som sina två föregångare men underhållande och nice att se hur allt började.

Shcookie

Mycket, mycket stark Trea. Den här filmen var mycket bra, Rhona Mitra och Bill Nighy var LYSANDE, Michael Sheen likaså. Så skådespelarna var definitivt bra, handlingen kändes inte lika tunn som de första två filmerna, Specialeffekterna var väl rätt bra men inget särskilt.
Tyckte inte den var riktigt lika bra som de första två, men nära... ja, riktigt nära.

En stark, stark trea som nästan blir en fyra. Se den, se den!

tårtsmula

blev nog lite besviken eftersom jag förväntat mej en riktigt läskig rysare här, jag tycker nog mer att det lutar åt drama hållet. Men den var ju bra ändå, spännande och tankeväckande ...inte riktigt vad man förväntar sej bara

i början av filmen tyckte jag att de bara var skit för de va inte de bästa effekterna och de handlade bara BARA om varulvarna men sen efter de första 30-50 minutrarna så föll allt på plats att de va ju sagan från början eftersom jag tyckte de va dåligt att de inte var samma huvudperson men mot slutet va den ruskigt bra :) så en fyra

Laidan

Nej nej nej! Detta var inte alls vad jag var ute efter. Anledningen till kriget fick man reda på redan i första filmen, och det hade räckt med den förklaringen.
Men även om jag blev oerhört besviken så är inte filmen helt kass.. den har sina stunder den också. Men det är inget jag kommer kolla på igen.

be0wulf

Handlingen; Ensam, riktigt bra. Tillsammans med de andra, perfekt.

Hook

Jens blå miljö och sten coola karaktärer.

Lucian blir född a en varulvs hona, Viktor en av de äldre ser chansen att antingen döda hybriden eller använda den till att göra hans pakt-samhälle starkare mot den alltmer hotande arten Lycan utanför slottets murar.

Lucian blir dock förälskad i Viktors dotter Sonja, i ett hemligt Romeo & Julia möte så blir Sonja gravid. En ont annande Viktor är mer bekymrade över att Sonja allt mer avvärjer från rådet. Men när Sonja rider ut för att förhandla med de rika människorna, så rider Lucian efter med vetskapen att fienden är fler än vad hans blodtörstiga vampyrer tror. Lucian går mot reglerna när han tar av sig sitt sele för att rädda sin älskade Sonja. Viktor får vetskap om detta och fängslar Lucian. I fängelset så får Lucian vetskap att Viktor har avsikt att döda honom. Lucian rymmer då med flera av de fångade "bröderna".

En mörk historia som vi som sett "Underworld" redan vet har hänt men hur det utspelar sig var inte en besvikelse. Rise of the Lycan är precis som det låter, ett action drama med mer blod och varulvar än vad det har varit de två senaste filmerna. Bill Nighy är fortfarande grym som vampyren Viktor och gör rollen mer rättvis då man får se vilket tryck hans karaktär är ständigt under samtidigt hålla sitt rykte något känt och respekterat. Michael Sheen repriserar sin roll som Lucian, han gör även hans roll mer begriplig, hur hans hat blev till och hur han egentligen bara ville ha fri med den kärlek han inte fick ha.

Rise of the Lycan är billigt avrättad dock får vi veta hur vissa karaktärer kom att spela sina respektiva roller i senare utspelade filmer. Hur Viktors förkärlek till Selene kom att vara så betydade i serien och varför de jagar varulvar in i nutiden. Det som är överraskande är hur bra allt sitter ihop det är känslor som man känner från karaktärerna mer och mer. Den blå grova miljön är bra och klassik får en att känna natt genom hela filmen. Effekterna är syns knappt då man använt dockor och kostymer samtidgt med skickligt smink. (samma gäng som jobbade med sminket under alla "Underworld" filmerna)

"Underworld: Rise of the Lycan" är inte en besvikelse som "... Evolution" var dock så är det synd att man redan vet vad som hände och då är frågan varför göra filmen, ju för att göra cirkeln komplett. Patrick Tatopoulos är en bra regissör och det syns att han tagit stor del i detaljer för filmen. En stark trea till en film som bara kan sägas med ett ord "yber-cool"

Manus: 3+
Skådespeleri: 4
Regi: 3

Helhet: 3+

Underworld (2003)
Underworld: Evolution (2006)
Underworld: Awakening (2012)
Underworld: Blood Wars (2016)