Underworld

Handling: Ett krig som utkämpats i hundratals år mellan vampyrer och varulvar eskalerar i den undre världen. Varulvarna är ute efter en människa vid namn Michael Corvin. Detta gör vampyrerna konfunderade – vad är det som är så speciellt med Michael?

År: 2003

Scott McElroy
Todd Schneider
Sándor Bolla

Prozac

Som sagt, Underworld är en vampyr film med huvudet på skaft. Inga som helst sterotypa vampyrliknelser (som t ex tål inte vitlök, kort, ingen spegelbild etc.) som så lätt förstör en vampyr film. Bra action, intressant och spännande historia med en perfekt touch av kärlek.
Se den om du vill se något utöver den uttjatade Dracula.

Shcookie

Jag är en person som starkt älskar Vampyrer och Vampyrfilmer, så det träffar mig starkt när det knappt görs några bra Vampyrfilmer nuförtiden. Höll nästan på att helt ge upp hoppet om Vampyrgenren för något år sedan... men då såg jag Underworld!
Vilken film! Älskade den totalt. Visst hade den många fel, bland annat att flera av Skådisarna var dåliga, men det störde mig inte speciellt mycket.
Tyckte att den kändes mysig, hela gotiska atmosfären, de häftiga miljöerna, Kate Beckinsale som Selene och flera andra av de bättre Skådisarna. Den kändes mer realistisk och "Nutidsaktig" än många andra Vampyrfilmer. Jag gillar helt klart "Underworld Vampyrerna" bättre än några andra, oftast för cliche, Vampyrer jag sett i filmer.
Som sagt har den sina fel, men klart sevärd är den i alla fall. Jag rekommenderar starkt den här lite annorlunda Vampyrfilmen, men annorlunda på ett mycket bra sätt är den.
Se den... nu!

MidnightMushroom

Filmen var bra och hade många både roliga och dramatiska stunder. De flesta skådespelarna var duktiga och passade in som übercoola vampyrer och varulvar. Historien var klassisk (,vampyrer vs. varulvar,) men med en modern twist. Klart den bästa vampyr film jag sett.
Jag ger filmen en stark 4.

Shcookie

Se den... nu!

KarinLovisa

filmer som avslutas med cliffhanger är inte okej. hade det varit en tv-serie... bättre betyg.

En film precis i min smak. Fan va grym den va. Skön handling, bra skådespelare och riktigt snygga effekter. Grymt snygga miljöer och älskar den gothiska känslan i filmen. Filmen får 4,5 i betyg.

Annie91

Min absoluta favorit film genom tiderna. En lite annorlunda film med inspiration från Blade, Matrix och Romeo och Julia. När jag såg den första gången trodde jag det enbart skulle innehålla blodbad efter blodbad och inälvorna skulle spruta, men det innehöll mera än så. Jag älskar de gotiska (och en aning klaustrofobiska) miljöerna och att det för en gångs skull inte är mannen som blir och rädda kvinnan utan tvärtom. Kate Beckingsale gör sin hittills tuffaste och bästa roll hittills. Hon var perfekt i rollen som den sockersöta, men grymt tuffa, Selen. Det var när jag såg den här filmen som jag började tycka om henne på riktigt. Här står hon inte i skuggan av någon annan utan är den som nu lyser i rampljuset.
Filmen i sig är inte heller överdriven som de flesta vampyrfilmer oftast brukar vara, utan håller sig på en relativt passlig nivå. Okej, vissa skjutnings scener kan kanske gå lite för långt, men vem bryr sig. SEn när de typiska vampyr/varulv scenerna kommer är de riktigt bra, när man bara sett en massa skjutande. Stark femma.

Min Favoritfilm bland alla vampyr filmer jag sätt hittills :D

be0wulf

Bra actionfilm med intressant handling. Jag tycker att själva grejjen med varulvar VS vampyrer är väldigt coolt(undrar varför ingen har kommit på det förut?) och jag tycker att den här filmen levererar det den ska. Coolaste scenen är ju i början när Selene står/hukar sig på en balkong och sedan hoppar ner, och när det sedan övergick i tunnelbanescenen så var jag väldigt fast i filmen. Och tur det, för sedan kom ett lite, och jag säger bara lite, segt kapitel med Selene som försöker övertyga de andra och när hon till slut går efter Michael själv osv osv...väldigt typisk handling, lätt att förutse och inte så roligt. Och scenen när varulvarna klättrar på väggarna är rätt svag tycker jag.
Men i slutet tänder det till igen. Handlingen vänder rätt om, och helt plötsligt vet man inte vem som är badguy och vem som inte är det! Lite dåligt slut, om de kunde ha gjort det annorlunda så skulle 2:an få mycket mer intressant handling.
Men, aja, den får väl en 4:a.

Underworld: Evolution (2006)
Underworld: Rise of the Lycans (2009)
Underworld: Awakening (2012)
Underworld: Blood Wars (2016)