Mannekäng i rött

3,7

Handling: Deckarparet Hillman utreder fallaet med den röda mannekängen som försvunnit från modehuset La Femme. För att kunna infiltrera miljön tar Kajsa Hillman plats som mannekäng. Snart visar det sig att intrigerna är många och att spåren leder åt många olika håll. Och vem är den mystiska damen med katten?

År: 1958
Anita Lindblom
Eivor Landström
Elsa Prawitz

Copyright Sandrews

Den andra filmen i "färg"-filmerna om paret Hillman och deras detektivarbeten. Inspelad i mysiga Uppsala-miljöer. Granhagen är sååååååååå fin. Rekommenderas varmt!

Spännande, oförutsägbar, fantastiska kläder, bra skådespelare, snyggt foto. Endast den irriterande sidekicken skiljer den här filmen från att vara ett mästerverk. Betyget blir ändå en medelstark 4:a. En av de absolut bästa svenska filmer som gjorts alla kategorier och tider, top 10 bland mina svenska favoritfilmer.

Ytterligare ett nytt fall når paret Hillmans bord, och denna story är lång och invecklad. Gäller att man hänger med, och det gjorde jag. Stark trea. Bättre än föregångaren "Damen i svart".

_Sara_

Ännu en spännande Hillman-deckare. Rekommenderar den :)

magnus_65

Den (enligt mej) läskigaste i Hillman serien!

Savannah

Den é go' den! Himla fin film med mystisk stämning och en tidsskildring som gör att man vill ta sin lilla pillerburkshatt, krypa tillbaka in i femtiotalet och stanna där!

Filmpunkten-id: 1945

Damen i svart (1958)