Det svider i hjärtat

Dokumentär :

Dokumentär :
4,0

Handling: 2005 slog bosnisk polis till mot en lägenhet i Sarajevo där ett misstänkt självmordsattentat planerades. Två unga män greps: Mirsad från Kungälv och Cesur från Bröndby. De hade spelat in en avskedsvideo, hade sprängmedel och självmordsbälten redo och dömdes ett år senare. Varför söker unga muslimer från Skandinavien ett martyrskap? Förklaringarna i media är ofta enkla - generaliserande eller intellektuella. Under två års tid följde dokumentärfilmaren Oscar Hedin den miljö Mirsad kom ifrån. Han fann människor bakom rubrikerna, han fann fler unga män som sökt martyrskap och han fann andra förklaringar.

Regissör: Oscar Hedin
Originaltitel: Det svider i hjärtat

Underskattad dokumentär. Hedin gör en objektiv och välgjord dokumentär där han låter tittaren tänka själv och bedöma vad man ser. Han kunde sålt mycket av innehållet till kvällspressen och tjänat en del på det, men istället gör han en tre års lång resa som resulterat i den här dokumentären.

Vi får följa Sveriges första jihadkrigare - mujahedin - som var uppväxt på Östermalm och vi får även ta del av Mirsad Bektasevic, som var Sveriges förste självmordsbombare. Samtidigt får vi även följa en av Sveriges mest populära predikanter: Anas Khalifa. Runt om i Sverige predikar han hat och jag blir lite mörkrädd när jag inser hur nära till mitt hem sådana här extrema krafter verkar.

Det värsta av allt var när man fick se honom predika inför ett femtiotal barn som alla får lära sig att det finns hundra särskilt lyxiga nivåer i paradiset för den som blir martyr och offrar sitt liv för Islam. De närvarande föräldrarna ler nickande. Vad sänder det här för signaler till unga muslimer?

Samtidigt som de här extremisterna lockar vilsna tonåringar så bottnar inte jihad enbart i en känsla av global orättvisa och ett utanförskap. Jihad och martyrskap är naturliga delar av Islam. De här killarna hämtar inte det här någonstans utanför Islam utan det är en del av Islam och de har lärda som legitimerar den här strävan att söka martyrskap.

Det är synd att vi i Sverige soppar den här delen av Islam under mattan. Det finns en stor feghet bland svenskar att vilja diskutera dessa onda krafter, men vi måste inse att det finns en djup splittring bland muslimer mellan de mer liberala eller sekulerade muslimerna och de mer trofasta muslimerna. Således har vi importerat en ny form av extremism som mycket väl går att jämföras med t.ex. nazism. Radikal islamism finns i Sverige och den är såvitt jag vet en växande rörelse.

Filmpunkten-id: 20472