Reader, The

Krig:

Krig:

Handling: En dag insjuknar den 15-årige pojken Michael Berg på väg till skolan och räddas av den 30-åriga Hanna. De förälskar sig oväntat och inleder en passionerad affär fram till den dagen Hanna plötsligt och utan förklaring försvinner. Åtta år senare är Michael en ung juridikstuderande som iakttar de pågående krigsförbrytarrättegångarna mot nazisterna. Han träffar sin forna älskarinna igen, under väldigt annorlunda omständigheter. Hanna står anklagad för ett fruktansvärt brott och vägrar rätten till försvar. Michael inser gradvis att hans ungdoms kärlek döljer en hemlighet som hon anser vara mer skamlig än mord.

År: 2008

Volker Bruch
Karoline Herfurth
Max Mauff

DuskBringer

En ganska annorlunda film. Konstig om ni vill. Och sånt gillas alltid!
Kate Winslet tycks få betalt för varje sekund av nipslip (hon exponerar tuttarna ungefärlisch 10 gånger i filmen, give or take ett par gånger) vilket givetvis är ett plus! Välsvarvade kvinnor som blottar sig är alltid ett välkommet inslag.

Skitsamma. Vad mer att säga? Det största minuset är helt klart att man inte valt att casta tyska skådespelare. Det näst största misstaget är att använda amerikanska skådespelare som ska låtsas BRYTA på tyska. För h-lvete!! Det där billiga knepet kanske höjde verklighetskänslan för 50 år sedan men idag funkar det inte utan blir bara enerverande.

kaj08

Ett starkt drama som vilar på mycket bra skådespelarinsatser. Handlingen utspelar sig både på 50-,60-,70-,80- och 90-talet där man får följa en pojkes ungdomskärlek och deras fortsatta öden. Kate Winslet spelar grabbens ungdomskärlek och gör denna roll ypperligt. Hon har även blivit oscarsnominerad för sin roll här. Kate visar att hon både kan spela ung och hon fungerar även i den lite äldre tanten på slutet i filmen.

Handlingen i filmen verkar kanske inte som någon höjdare. Fast det blir ganska så snart intressant, samt en äkta känsla sprids genom filmen eftersom den är så välspelad. Filmen i stort är också väldigt snyggt gjord, och det känns som rätt tid fast de hoppar omkring i olika årtionde.

En klart sevärd film som får en klar 4-a av mig i betyg. Det är lite kul att Lena Olin har en liten, liten biroll.

Cammie

Jag hade höga förväntningar inför The Reader, en Oscarsbelönad och hyllad film med alltid lika eminenta Kate Winslet. Och visst är The Reader en magnifik film.
Filmen inleds med Ralph Fiennes som den äldre Michael Berg, och vi får sedan uppleva tillbakablickar, som börjar när han som 15-åring möter Hanna Schmitz. En ovanlig romans uppstår, som kommer att påverka Michael under resten av hans liv.
Reaktionen efter filmen var mållöshet. Djupa och tunga frågor tas upp och behandlas, och den stora frågan är; Hur skildrar man en krigsförbrytare på ett rättvist sätt? Jag anser att Winslet ger en nyanserad bild av Hanna Schmitz.
Kate Winslet är som sagt magnifik som Hanna, och att hon visar upp sin inte helt perfekta kropp, är ett mycket välkommet inslag i vår tids sjuka svältningshets. Medan Ralph Fiennes inte får så mycket att göra, är David Kross filmens stjärna. Att kunna matcha Winslet i de mest intensa scenerna är inte lätt, men Kross klarar denna uppgift galant. Jag hoppas att vi får se honom i fler filmer i framtiden.

Se hela. En film som växer mot slutet!

Riktigt dålig och tråkig film. Finner inget vidare budskap och blir mest arg egentligen. Skådespelet är det dock inget fel på men filmen är alldeles för seg.

Roande film som bara blir bättre och bättre. Den rör en på djupet.

Siixten

Ganska bra film som inte höll hela vägen, har svårt att se hela handlingen som trovärdig.

Milla86

En vackert berättad historia som egentligen är väldigt hemsk och som får en att fundera över vad som är rätt och fel, vem som är ond och vem som är god, om kärlek saknar ålder...

Många tillfälligheter gör att Michael och Hanna träffas, vilket är förståeligt eftersom detta är film. Från början verkar historien ganska harmlös, med en äldre kvinna som inleder ett förhållande med en yngre man. Efter ett tag utvecklas berättelsen och vi får reda på mycket mer mörk fakta.

Kate Winslet spelar bra och trovärdigt. Vacker musik och spännande scenografi höjer filmen. Tyvärr blir den emellanåt lite seg. Roligt att Lena Olin fått en roll!

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: +
Regi: Stephen Daldry -
Skådespelare: Ralph Fiennes +
Unik: +

Allt börjar med en kärlekshistoria som sedan förvandlas till hemska sanningar, tillbaka till verkligheten. En underbar film som fastnade i mitt hjärta! En ny storfavorit för mig :)

Biopremiär: 2009-04-24