Trassel

Musikal:

Musikal:
3,6

Handling: Kungarikets mest eftersökta (och charmiga) tjuv, Flynn Rider, träffar av en slump den blonda tonåringen Rapunzel som har livslångt utegångsförbud och är fast i ett högt torn. Mötet är början på ett hårresande äventyr som innehåller en snabb polishäst, en överbeskyddande kameleont och ett läskigt gäng banditer.

Flynn har klarat sig genom livet genom att vara snygg, prata fort och ha tur - men när han väljer ett mystiskt torn som sitt gömställe ser det ut som om turen vänder. Han blir nockad, fastbunden och tagen som gisslan av den vackra och modiga Rapunzel, vars gyllene hår på 23 meter inte är det som är mest märkligt med henne. Inlåst och ensam ser Rapunzel denna tjuv som vägen ut ur tornet. En komisk kidnappning och lite utpressning senare ger sig det udda paret ut på riktigt trasslig resa.

Förvänta er äventyr, hjärta, humor och hår... massor av hår... när denna datanimerade komedi når biograferarna!

År: 2010

M.C. Gainey
Ron Perlman

Copyright Walt Disney Pictures

IWantItThatWay

En av de bästa barnfilmerna jag har sett, men jag kan inte riktigt kalla detta en barnfilm. Den passar alla åldrar och är både spännande och rolig. Superstark 4:a!

Verkligen tragiskt att jag måste söka på Tangled för att hitta den här filmen. Det här är Rapunzel. Filmen skapades under namnet Rapunzel. Prinsessan Rapunzel är ett ikonnamn som dom flesta känner till. Och precis innan premiären så byter dom namn på filmen till Tangled. Ren idioti enligt många. Även presidenten för Disney Pixar Animation anser att det var korkat. För mig kommer den här filmen alltid vara Rapunzel.

Allt var perfekt. Man märker lätt att det här var ett försök från Disney att återgå till sin storhets tid med en Bröderna Grimm saga. Och det lyckades verkligen. Underbart att se att Disney kommer ikapp med Dreamworks och Pixar nu. Att dom inte är ute. Det känns som en härligt come-back för Disney och jag hoppas dom håller sig inne i ringen där här gången. Dock hade ärligt come-backen varit starkare om dom hade presenterat filmen under det ikoniska namnet Rapunzel istället för tangled. Vad fasen är tangled? (jag vet vad det betyder. det är ett uttryck). Men trotts det tragiska namnvalet så är det ändå ett mästerverk som jag kommer minnas. Precis som jag minns Skönheten & Odjuret och Den Lilla Sjöjungfrun. Härligt att Rapunzel också tagit sig upp på scenen med kända Disneyprinsessor.

Bra barnfilm , roligt också .!

e_mange

Mysig animerad film. allt är väldigt snyggt gjort, gillar hur de fått till vattnet och tjejens hår.

Ett av filmens mest utmärkande drag ger sig snabbt till känna, eftersom Tangled (2010) till skillnad från majoriteten av de Disneyfilmer och övriga barnfilmer som har producerats på senare år bygger på en välkänd saga. De allra flesta Disneyfilmer som gjordes åren 1937-1977 baserades i likhet med Tangled på en saga/legend/myt av något slag, och samtidigt som denna film avviker från sagan allteftersom filmen rullar består kärnan i historien av en välbekant folksaga. För mig, som ett fan av de klassiska Disneyfilmerna i allt ifrån berättarform, animering och dramatiska intriger, är det därför svårt att inte fastna för en film som använder sig av väl beprövade grepp och samtidigt tar ut svängarna tillräckligt mycket för att ha något nytt att erbjuda och etablerar sig som mer än en trött efterapning. Denna strålande kombination gör Tangled till kanske den bästa Disneyfilm jag har sett på senare år.

Redan under de allra första minuterna briljerar filmen med en finurlig berättarkonst som uppmanar till fortsatt tittande. Som jag tidigare har nämnt har tidig marknadsföring lyft fram Flynn Rider som den egentliga huvudpersonen snarare än Rapunzel, vilket är en villfarelse filmen inte upprätthåller. Vi får i själva verket veta extremt lite om denne slipade tjuv och varför han är som han är, vilket är synd med tanke på att han (med en mycket bra röstinsats av Levi) är den allra mest intressanta karaktären. Uppmärksamheten ligger genomgående på Rapunzel, hennes ursprung och heta önskan att bevittna de flygande lyktorna på nära håll. Och samtidigt som det i filmens början är något som skaver - kanske det smått obearbetade manuset eller den udda dialogen - bjuder detta animerade äventyr på oavbruten underhållning med en mängd tjusiga scener och flera sånger som lätt fastnar. Övriga komiska guldkorn levereras i form av rivaliteten mellan Flynn och hästen Maximus, Rapunzels samvetskval över att ha lämnat tornet och Flynns otaliga vitsiga repliker.

"Something brought you here, Flynn Rider. Call it what you will. Fate ... destiny ..."
"A horse?"

IWantItThatWay

så underbart rolig film min nya favorit :) vackra sånger underbara karaktärer

ett svagt mästerverk med underbar musik, rolig story och mycket annat. Se den!

Biopremiär: 2011-02-04
Filmen är animerad