Johan Falk - Operation Näktergal

Handling: Göteborgspolisens grupp för särskilda insatser, GSI, har fått order att identifiera och gripa de som ligger bakom den allt växande importen av unga kvinnor från öst som prostituerar sig på Göteborgs gator.

Johan Falk rekryterar Hanna, en ung polsk tjej som jobbar i baren på tysklandsfärjan, för att infiltrera toppskiktet hos de som ligger bakom verksamheten. Men Hanna går längre i sin uppgift än vad någon hade räknat med, och situationen dras till sin spets när Johan och hans kollegor hamnar längre in i den moraliska gråzonen än någonsin tidigare?

År: 2009

Joel Kinnaman
Marie Richardson

Copyright Nordisk Film

S16F

Falk-filmerna uppfyller i alla fall mitt behov av underhållning, den träige Jacob Eklund som i och för sig kanske spelar en av tidernas mest ointressante filmkaraktär Johan Falk bjuder mig allt som oftast på ett gott skratt och jag kan med gott behag spendera en kväll åt någon av dessa filmer, det är lättsamma draman med ett stänk av action som faktiskt går hem!

I Operation Näktergal så går dock allt dessvärre fel, och då inte bara för Johan Falk utan för samtliga inblandade. Manuset är skrattretande dåligt, genomgående. Och jag brukar i och för sig bara le när Jacob Eklund inleder sina lines med: "Men duuu..." eller "Aaa men va FAAAN.." men här blir det alldeles för uttjatat.

Trafficking är för övrigt ett mycket intressant ämne, här kastas det dock totalt bort och det känns som att det inte riktigt finns något fokus på någonting genom den här berättelsen. Förutsägbart och trist blir det bara. Man känner ingen som helst sympati för någon av de inblandade, det blir på tok för ytligt och inte alls berörande.

Det här var verkligen en klockren 1:a, inget snack om saken.

Spännande, men når inte upp till samma nivå som de bästa filmerna i serien.

Precis som med Beckfilmerna blir det ibland lite sämre och ibland lite bättre. Jag vill egentligen hålla mig till treor i betyg men måste tyvärr sänka mig lite på denna. Den var helt enkelt inte så spännande som de andra. Sen blev jag inte lika engagerad. Stark tvåa!

Pesole

En bra uppföljare, men det känns konstigt ändå att de ska fortsätta hela tiden med dessa filmerna.

Måste ta tillbaka vad jag sa om Johan Falk - Leo Gaut, detta är den sämsta Falk filmen hittills. Små spännande, lite mer av Joel Kinnaman men tyvärr så känns det inte lika spännande som dem andra Falk filmerna.

S16F

Det här var verkligen en klockren 1:a, inget snack om saken.

antoniuz

stabil 2'a

guldis25

Ja av dom filmerna jag har sett med johan falk hitils så var denna den sämsta men den får endå
en 4 för jag gillar verkligen dom här filmerna dom har aldrig spelat in nån bättre krimm film i sverige