Transporter

Handling: Frank Martin är den bäste inom sitt område. Det är honom man vänder sig till om man vill transportera något som antingen är livsfarligt eller olagligt, och han ställer heller aldrig några frågor. Hans senaste leverans för dock med sig ett par komplikationer då lasten visar sig vara en ung och vacker kvinna som kidnappats av internationella slavhandlare. Nu gäller det att lägga i högsta växeln för att rädda sin dyrbara last och även sitt eget liv.

År: 2002
Vincent Nemeth
Jean-Yves Bilien
Jean-Marie Paris
Adrian Dearnell

Jason Statham är verkligen tuff i den här filmen och hans karaktär påminner mycket om den han spelade i Snatch. Det är bara det att Snatch är en väldigt bra film, och det är inte den här. För det första tycker jag handlingen är lite larvig, det hela om "transporteringen" och Jason Stathams karaktär i filmen gör det hela väldigt larvigt. Jason med sin dämpade, lite skrovliga röst som sprutar ur sig tuffa repliker hela tiden. En massa bilscener som var snygga och en del action-scener som, även om de var grymt överdrivna, underhöll en hel del. En jäkligt snygg action-film, men också en väldigt typisk.

Brita

Actionfilm med krystad story. Är dock tillräckligt underhållande för att få godkänt.

andor

Overkliga stridsscener, lite dåligt manus och stelt agerande. Action men inte mycket mer.

starchild

Jason Statham spelar Transporter som tar uppdrag där han som levererar olika paket/föremål, utan att ställa alltför många frågor. Vid ett tillfälle är paketet levande...
Fantastiska actionscener och en helt skruvad story.

En riktigt grym och bra film. Jason Statham är grym i filmen. Snygga effekter och snygga slagsmål. Vackert foto och bra handling.

Riktigt lyckad film där det bjuds på en hel del action. Skådespelet kunde klart ha haft en bättring, dock så spelade Jason Statham lysande som huvudkaraktären.

Även effekterna kunde ha gärna legat på en förbättrad nivå.

Annars en solklar rulle för en kväll i tvsoffan, klar trea.

martin88

Hade förväntat mig en vanlig actionfilm, och det var väl ungefär det jag fick. Det börjar helt okej, bortsett från en alltför överdriven biljakt som man sett alldeles för många gånger förut! Efter ett tag börjar det dock gå utför och även om skådespelarna gör helt okej prestationer och filmen är snyggt filmad så blir det lite pannkaka. Mycket pga alltför överdrivna effekter och slagsmål. Att den dessutom är otroligt förutsägbar gör inte saken bättre! Några småroliga scener och att den trots allt är lite underhållande för stunden räddar filmen ifrån ett underkänt betyg, men det är verkligen precis!

anderstorsk

Den börjar halvdåligt och blir bara sämre.
Ganska snyggt filmad annars är den helt kass och sämst är alla slagsmål som är riktigt patetiska.

Transporter 2 (2005)
Transporter 3 (2008)
Transporter Refueled, The (2015)