Grabben i graven bredvid

Handling: Desiré lever ensam i stan. Hennes liv består av arbetet som bibliotekarie, umgänget med de intellektuella vännerna och besök hos en senil mor. Men för det mesta är hon ensam. Hon dricker sin espresso i sitt designade hem och fantiserar om att möta kärleken. Så en dag när hon sitter på kyrkogården och tänker får hon ögonkontakt med Benny.

Benny lever ensam. Hans liv består av att sköta gården och umgås med paret i granngården. Men vid dagens slut är han ensam. Han dricker sitt pulverkaffe i sitt slitna, ostädade hem och fantiserar om att möta kärleken. Så en dag när han besöker föräldrarnas grav får han ögonkontakt med Desiré.

Ett ögonblick. Ett leende. Och en oväntad kärlekshistoria kan ta sin början.

År: 2002
Rolf Degerlund
Anita Heikkilä
Annika Olsson
Liselotte Stenshäll

Absolut en söt svensk film, men det känns som om den försöker sig på ett amerikanskt upplägg. Varför går inte att förklara utan att avslöja för mycket av handlingen. Den gjorde mig på mycket bra humör och det var lätt att identifiera sig med båda huvudpersonerna.

Elisabet

Boken läste jag och tyckte vansinnigt bra om den; men blev så oerhört besviken på filmen. Kantigt skådespelande .., rollfigurerna så stereotypa .., där var den enfaldige bonden (men som naturligtvis visade sig vara väldigt begåvad, hur skulle den intellektuella annars ha fallit för honom ...) och så bibliotekarien i sina foträta skor, som sedan, naturligtvis ..., ändrar personlighet och går i högklackat. Nätack. Det där tror jag inte på.

Wilhelmsson

Att göra film helt efter bokens historia är näst intill omöjligt. Jag har läst boken,(som jag tycke var bra och underhållande), och sett filmen. Jag tycker man har lyckats ganska bra att berätta det vesäntliga från boken. Det jag blev besviken på var slutet. Kunde ha följt boken utan problem. För övrigt, om man inte läst boken, är det en bra dramturgi i filmen.

Hiddenman

Tyckte mycket om denna. Skådespeleriet? Klart godkänt. Musiken passade också in.

janne lindh

Ganska enkel svensk film. Men Elisabet Carlsson är bättre än bra och Michael Nyqvist helt OK.

Den här filmen hamnar på övre halvan av betygsnivå 2

Christiian2

Lite små rolig tycker jag.

en bra svensk film men ingen direkt favorit. den är egen och speciell

Men gud vilken dålig film men vad är meningen??

Venschla

Jag tyckte den va rätt härlig :P