Next Three Days, The

Handling: En kvinna blir åtalad för mord som gör att hennes förhållande med sin man som är professor i kriminalitet blir förtvivlat svårt. Maken gör då extrema saker för att få sin fru ut ur fängelset.

År: 2010
Moran Atias
Lennie James
Jason Beghe

Copyright Summit Entertainment

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Seg första halva, men när tempot väl stegras i andra så stegras det rejält och man sitter med hjärtat bultande av spänning.
En tänkvärd sak; i första halvan stod det "The last three years" och senare "The last three months", och då tror man ju att mot slutet texten "The next three days" ska komma, vilket det inte gör. Ett litet minus för mej.
En del handlande från Crowes rollfigur känns fruktansvärt ologiska. Å andra sidan är han trovärdig som just nervös nybörjarkriminell, och så småningom mot slutet knyts allt ihop snyggt och man fattar en del som gör att jag köper detta tidigare ologiska - snyggt trots allt!
Bra skådespel generellt, främst av båda; Crowe och Banks. Kul att se henne i en allvarlig film för en gångs skull, då man mest är van med henne från komedier.
Fin musik (temat).
Hamnar nog billigt i filmsamlingen. Jag tycker 3+ är väldigt nära. Men man kan se om detta och det vill man nog åtminstone en gång till.

4+ en riktigt spännande film som gör att man sitter på nålar. Väldigt bra skådespeleri. Endel scener känns lite väl fantastiska men det är ingen fantasirik actionrulle som ofta blir alldeles för overklig. Den hör filmen gör att man som tittare känner att man är mitt i det, i verkliga situationer. Det var länge sedan jag såg en sådan här bra film. Ett manus som byggs upp med bra trovärdighet och väl genomfört. Se den!

Rätt trist första timme. Tycker att man kom för snabbt rakt in i filmen utan något vettigt intro.

Lite segt och oengagerande i början eller ja kanske halva filmen, drar ner betyget. Hela filmen är lite märkligt ologisk och man får inte riktigt sympati för huvudpersonen trots att man kan till viss del förstå hans desperata handlande, blir spännande och bättre på slutet svag 3:a

Filmen var bra och spännande. Russel Crow är ett geni som klarar av att spela ett stort utbud av karaktärer. Allt från en diabolisk galning i Virtuosity till ett udda geni i A Beautiful Mind och en karismatisk krigsgeneral i Gladiator. Här spelar han för en gång skull en väldigt normal man. Han skulle kunna vara som du och jag. Filmen har ett långsamt och lugn tempo i början som stegrar mot slutet. Det här är ju helt klart en film för folk som gillar stora genomtänkta brott. Lite som en mera mogen version av Jönssonligan. Den starka punkten i den här filmen är så klart Russel Crowe. Han har alltid en väldigt intressant scennärvaro. Även om man inte gillar polisfilmer så kan jag rekommendera den här filmen. Dock är jag själv inte allt för förtjust i just polisfilmer så jag ger den bara en 3a. Känns fel att ge den en 4a om jag inte rankar den bland mina andra 4or. Men gillar du polisfilmer så kommer du nog älska den här filmen.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Fin musik (temat).

Frida_OSX

Börjar lite halv seg, och jag har inte driekt några större förväntningar på filmen. blir dock bara bättre och bättre ju längre tiden går.
klart sevärd

mailois

Ändlöst spännande film, som berörde många delar av (i vart fall) mitt känsloregister.

Biopremiär: 2010-12-03