Scream 4

Handling: Tio år har gått och Sydney och hennes överlevande vänner bor i säkerhet igen. Men tystnaden bryts av ett telefon samtal med en bekant röst - Man är ingen överlevande om alla omkring dig dör, en efter en blir Sydneys vänner och bekanta besökta av Ghostface som denna gång ger inga medel att fullgöra sina föregångares misstag.

År: 2011
Shenae Grimes
Aimee Teegarden
Gordon Michaels

Copyright Scanbox

Precis vad som förväntas så inget att vara besviken över om man gillar denna specifika genre. I do! :)

stilis

Scream 4 �r den b�sta Scream - filmen jag har sett hittills!

Det �r v�ldigt bra skådespelare, bra manus och bra regi av skr�ckfilmsregiss�ren Wes Craven.

Hiddenman

Nåväl... Många ger denna en trea i betyg.. och jag kan inte förstå varför. Den är miltals sämre än orginalet och är inte alls läskig. Jag blev riktigt besviken på denna.

Nästan den bästa filmen i serien. Till en början liknar den de första tre, men efter ett tag bryter denna mallen. Det blir ett riktigt spännande slut. Samtidigt gör denna till viss del parodi på sig själv i större grad än de tidigare filmerna, vilket är kul.

Scream (1996) utgjorde startskottet för en banbrytande trend inom skräckfilmer som lever kvar än i dag. Borta är den onyanserade ondskan där antagonisten mördar för mördandets skull. Scream-mördarna och deras offer är vitsiga, samhällsmedvetna och snabba på fötterna, även om offren ändå inte lyckas undkomma sina maskerade mördare. Erans kultförklarade rysartema lever och frodas i den fjärde filmen, där skräckfilmen som fenomen har uppdaterats med nya trender, influenser och förrädiska regler. Scream 4 (2011) avverkar på en humoristisk ton de senaste årens skräcktrender med allt ifrån videoinspelning, extrema mord och vassa comebacks som lägger större tyngdpunkt på splatter än på djup spänning - ett faktum som brutalt sablas ned av en av Stab-filmernas första offer.

Scream-filmerna i allmänhet, och denna i synnerhet, driver skickligt med den typiska skräckfilmen och tycks betrakta sig på ett självmedvetet och mångfasetterat sätt som jag tidigare har bevittnat i filmer som Lady in the Water (2006). Med andra ord är intresset ett faktum när jag som tittare kastar mig in i Sidney Prescotts fortsatta äventyr, som med ett sprudlande persongalleri och lyckade chockeffekter målar upp en underhållande skräckfilm som innehåller alla de ikoniska ingredienserna jag har kommit att förvänta mig av en Scream-uppföljare. Vi har allt ifrån de ironiska twisterna, ordlekarna, de olycksbådande sista orden och inte minst mördarna och deras vansinniga motiv. De många parallellerna till den första filmen, såväl som de ändlösa referenserna till klassiska skräckfilmer, är en njutning för denne rysarälskare. Denna fartfyllda skräckfilm saktas visserligen ner så smått av vissa överflödiga trådar, men bygger upp en ljuvlig helhet som på en mästerlig ton för Scream-arvet vidare. Om en femma görs är jag på!

Hook

Skriken har blivit hesa med tiden

Sidney Prescott har skrivit en bok om morden i sin hemstad. Hon har kommit tillbaka där allt började för 15 år sedan. Men ödet kommer att upprepa sig då hon får ett samtal från en gammal välkänd röst. En efter en dör människor omkring Sidney då en maskerad mördare gör sina egna regler om vem som överlever.

Det har gått 10-11 år sedan Scream 3 och mycket har inte tippat åt att en fjärde del i serien ens skulle komma att bli av. Mycket rykten och förhandlingar pågick tills en dag då det stod klart att Kevin Williamson och Wes Craven kommer tillbaka till sin skapelse. Manuset är snuskigt bra, många oväntade turer och mycket hög spänning finns att vänta, speciellt om man är en Ghostface-fan.

Wes Craven känner man har blivit äldre med åren filmen har inte samma ryck som första filmen hller inte samma atmosfär som Scream 2. Craven och Williamson har försökt att anpassa de nya lagarna för skräckisar och blandat dem med sociala medel och kändisskap över nätet. En smart utgångs punkt som får en att tappa förutsigbarhetens makt och man bara njuter.

Skådespelarna gör ett bra jobb även de gamla veteranerna och de nya som står uppradade för Ghostfaces slaktkniv. Neve Campbell har mer balls i rollen som Sidney och Courtney Cox är en mer bitch än någonsin. David Arquette är dock samma nördiga Dewey som nu har mer ansvar som sheriff samt att alla tre använder sina erfarenheter för att överleva. Medans alla nya karaktärer känns mer som expandable.

Men även om alla skriker så är det tyst i salongen det ända som hörs är ett par häftiga andetag och skratt. Med tiden som Scream har blivit mer en egen genre så har humorn i serie varit det som fått fans att komma tillbaka. Men deras skrik har hisnat av ålder och det är dags för en ny generation att andas in djupt och låta smärtan kom ut.

manus: 3+
regi: 2