Den store Gatsby

Handling: "Den store Gatsby" bygger på den klassiska boken med samma namn av F. Scott Fitzgerald. Historien kretsar kring amatör-författaren Nick Carraway som lämnar landsbygden och beger sig till New York våren 1922 där han möts av en värld av jazz, moraliskt förfall och dekadens.

År: 2012
Regissör: Baz Luhrmann
Originaltitel: The Great Gatsby
Ursprungsland: USA, Australien
Ingår i tema: Baserad på klassisk bok

Leonardo DiCaprio
Amitabh Bachchan
Jason Clarke
Jacek Koman

Copyright Warner Bros. Pictures

Storslagen och med bra skådespelare, en i grunden intressant story men kommer ändå inte riktigt till sin rätt av av någon anledning, stark 3:a.

Äntligen har jag då sett denna som jag redan 2014 blev rekommenderad att se av en kvinnlig kollega på Taxi Kurirs HK. En film jag nästan varit rädd för att se, på grund av alla ovationer och mina höga förväntningar.

Som ofta med Baz Luhrmans produktioner är detta bombastiskt storslaget och visuellt en riktig pärla! Lägg till snyggt foto, snygga klippningar / övergångar, bra skådespel och regi samt bra musik. Den hittills bästa filmatiseringen av F. Scotts Fitzgeralds klassiska roman med samma namn (dock vet jag ej hur trogen förlagan filmmanuset är då jag ej hunnit läsa boken trots i min ägo).

Zebulon

Dicaprio är strålande som Gatsby. Filmen är oxå mycket bra och sevärd. egentligen är det en fyra men musiken i filmen drar ner den ett snäpp. För en hel del av musiken är verkligen helt felplacerad i en 20-talsfilm vilket som sagt drar ner betyget.

Biopremiär: 2013-05-17

Den store Gatsby (1974)