Cell, The

Handling: Efter en längre tids jakt finner FBI den eftersökte mördaren Stargher, men när man hittar honom befinner han sig i koma och är helt förlorad i sin egen värld. Om man inte lyckas få kontakt med honom blir det omöjligt för FBI att finna Starghers senaste offer som sitter fängslad i en grym dödsfälla. En cell som inom några timmar kommer att vattenfyllas och sakta dränka sitt offer. Jennifer Lopez spelar psykologen Catherine Deane, FBI:s sista hopp. Hon har utvecklat en metod som gör det möjligt för henne att bokstavligt talat kliva in i Starghers psyke, en mörk och mycket skrämmande värld. Där måste hon inom 40 timmar hitta svaret på var han har sitt makabra gömställe. Metoden är dock fortfarande relativt oprövad och därför mycket farlig. Det finns en risk att Catherine kommer att tappa greppet om verkligheten och inte klara av att ta sig ut ur mördarens sjuka värld.

År: 2000
James Gammon
Jake Weber
Dean Norris
Tara Subkoff

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En film med sån potential, men det är nåt som gör att den inte kan få mer än en 3 i betyg. Häftig handling och ännu häftigare miljöer.

madeleine_g

Mycket bra film men samtidigt en film som är riktigt riktigt sjuk...

Frida_OSX

såg denna film en gång för länge sedan och kom i håg att jag tyckte den var läskig. Nu ser jag mer den som ett intressant skådespel. har sett den 3-4 gånger och den håller klass. Mycket bra miljöer, bra skådespelare, maffiga scener, rätt klar i vad som ska hända och händer.
Klart sevärd.

filmen va helt okej sålänge inte J-LO va i bild.när hon va me så kändes det bara dålig.tyckte den inte va äklig nånstans

rednaxela

Väldigt annorlunda film det är svårt att förneka att de har lyckats skapa en otroligt häftig dröm miljö.
Men filmen tycker inte jag är speciellt sammanhängande och skådespelarna är urusla.
så filmen får trots allt en stark etta.

junkninjan

Jag säger det direkt.
Det surrealistiska bildspråket i The Cell är sannolikt bland det vackraste jag sett i en film.
Det är en grotesk potpourri av vackra och horribla vyer som smetas samman och ramas in av en slingrig indisk bildram.
Som genremedlem så är detta en skräckSciFi historia med Jennifer Lopez och (en otippad) Vince Vaughn i relativt svaga roller.
Vincent Donofrio däremot gör dock en magisk gestaltning av filmens ärkepsykopat som man inte bör missa.

Det som är denna filmens absoluta höjdpunkter är just drömsekvenserna då man blir insläppt i en mycket svårt störd mans undermedvetna och presenteras för scener som känns som om dom kommer från en helvetisk vuxenversion av tusen och en natt. Det är otroligt snyggt filmat emellanåt med klara färger, fantasifulla miljöer och löjligt vackra kläder.
Manuset är ok, men inte den skarpast lysande stjärnan i denna produktionen.
Det som verkligen lyser i denna filmen är just estetiken(jag babblar jag vet).

Tarsem Singh är en fantastisk regissör på att förmedla bilder och har man sett "the Fall" så är hans unika stil något man snabbt känner igen.
Detta är skräck och science fiction i en kombination som appelerar direkt till mig.
Denna film är inte bra för att Jennifer Lopez är med i den. Den är bra trots att hon är med i den. Hade jag fått önska skulle jag adderat en halvtimme till filmen och inkluderat än mer drömbilder.

Är skräck din bag , så MÅSTE man se denna, basta!

okej film inte så skrämmande den är mest en tänkar film

Cell 2, The (2009)