Love Actually

Handling: Love Actually är en kvick och charmig kärlekskomedi som utspelar sig i dagens London. 10 separata historier vävs samman och i rollerna får vi se några av Englands största skådespelare. Vi får möta den nytillsatta premiärministern (Hugh Grant) som i samma stund som han stiger in på 10 Downing Street förälskar sig i sin medarbetare (Martine McCutcheon). Vi får också möta författaren (Colin Firth), som reser till Frankrike med krossat hjärta, det äkta paret (Emma Thompson och Alan Rickman), som märker hur de börjar glida isär och den nyblivna bruden (Keria Knightly) som inte vet om hon är kär. Kärleken drabbar också en ung skolpojke och medan den nyblivne änklingen (Liam Neeson) på nytt måste lära sig vad kärlek är när han ensam ska ta hand om sin tonårsson. Den ensamstående karriäristen (Laura Linney) söker meningen med livet, medan den avdankade rockartisten (Bill Nighy) planerar en okonventionell comeback. Alla drabbas de på ett eller annat sätt av kärlek, möjlig och omöjlig kärlek, flyktig och passionerad kärlek, av kärlek som är ögonblicklig eller av kärlek som mognar fram.

År: 2003
Rodrigo Santoro
Thomas Sangster
Rowan Atkinson

frasmannen

En besvikelse. Kanske för att filmen lanseras som "den ultimata komedin", något som den ligger långt ifrån att vara. Filmen lyfter aldrig, möjligtvis på grund av att de olika små historierna är alldeles för löst sammanflätade. Det vore bättre att satsa på färre historier och göra dem bättre. Roligast blir det när Hugh Grants karaktär tar några konstiga danssteg och blir påkommen. Det säger egentligen allt om hur rolig resten av filmen är. Knappt sevärd. Dock gedigna skådespelarinsatser.

Raffset

En annorlunda och härlig film om kärlek. Den är både sorglig och rolig. Betyget dras dock ner lite av att man inte får se det definitiva "slutet" på alla historier. Men det är ju mest den egna nyfikenheten och behovet av avslut som spökar. IRL finns det ju aldrig några definitiva slut. Denna film känns ärlig och äkta.

oliver_kahn

Nej, mina vänner, denna film är icke värd mer än godkänt. Varför? kanske ni frågar er. Den stora hake är enligt mig det usla manuset. Historierna är krystade och menlösa och den så kallade ''sammanvävningen'' lämnar efter sig ett enda stort ''jaha?''.

Vidare står jag inte ut med dolda politiska budskap såsom besöket och sågningen av USA:s president (som givetvis för sig som en svinaktig överklassunge från Texas). Eftersom vi alla vet att det är ''inne'' att hata USA för allt det står för sväljer vi sådana scener med ett gott leende. Illa, tycker jag, när propagandan smyger sig på mig på det sättet.

Dessutom, som slutsats, är filmen för lång. Två timmar såpopera står få ut med.

Noisome

Gillar man Jim Carey så gillar man Yes man.

AngieSparrow

Det här är den bästa kärleksfilmen jag har sett! Just att man får se så många olika kärlekshistorier gör den mer underhållande. Allas historier är på något sett ganska komplicerade, men det löser sig i slutändan. Alla som det handlar om har också någon typ av relation.
Min favorit historia är Sam, Daniel (hans låtsaspappa) och Joanna. Det visar verkligen att Love actually is everywhere och att det inte spelar någon roll hur gammal man är. "Aren't you a little young to be in love?" "No?" Thomas Sangster är verkligen en jätte duktig skådespelare med för att vara så ung!

bananasplit_96

En riktig feelgood-film, tycker jag! Den har en rolig, annorlunda uppbyggnad, med alla dessa parallellhistorier och ingen speciell huvudperson eller huvudpersoner. Kärlekshistorierna blir aldrig riktigt så sliskigt amerikanska. Jag har varit (och är kanske fortfarande) lite fördomsfull mot romantiska komedier, men denna tycker jag väldigt mycket om. Den lämnar kvar en varm känsla i magen. En bra film att se till jul!

Rolig kärlekskomedi med grymma skådisar. Bill Nighty är dock best of the best. Helt suverän.

IWantItThatWay

En supertrevlig film som många säkert känner igen sig i. Rolig och charmig. Man blir jätteglad efter att ha sett den! :)

majzzan

Love love love :) så underbart

Riktigt härlig romantik, med en smårolig story och imponerande spel.

Klar fyra, är det romantik som önskas på vita duken så är detta ett måste.