Léon

4,1

Handling: Actiondrama om en enslig yrkesmördare av italienskt ursprung i New York, som blir vän med en 12-årig flicka med traumatiska upplevelser bakom sig. Den garvade Leon har för första gången någon att bry sig om och hans skyddsling visar snabbt intresse för konsten att döda.

År: 1994

Elizabeth Regen
Carl J. Matusovich
Frank Senger

Kristoffer

Filmen är en riktig klassiker och handlar om 12-åriga Mathilda som träffar yrkesmördaren Leon. Ett drama som innehåller såväl kärlek som action saltat med lite humor.
Filmen är berörande.

Det här är en brutal film med Jean Reno och Natalie Portman i huvudrollerna, där båda övertygar. Skurkarna är aningen stereotypa med Gary Oldman i spetsen som ärkeonding, men annars är det en välspelad och annorlunda skildring engagerar och roar samtidigt som den är allvarsam. En mycket stark trea i betyg.

binybo

Ruskigt bra

Antonlikemovies

Den här filmen hade jag inte en tanke på att se innan jag gick in på tv.nu för att kolla ifall det fanns någon film att se.
Jag kollade vad som gick under dan på TV4 Film, då såg jag en film som hette Léon, jag kollade vad den hade för status på IMDb och när den stod att den var på topp 250 filmer listan där då kunde jag bara inte missa den!
Jag lade mej i soffan, förväntansfull och ivrig.
Filmen börjar, den börjar bra.
Resten är bara ren och skär filmkonst.

Mycket bra film. Rätt så trevlig att se på även om den kan vara lite brutal bitvis. Den innehåller lite av varje genre och det blir en mycket bra kombination. Ser gärna om denna om ett tag.

Cammie

Ovanlig och fantastisk film av Luc Besson. Jean Reno gör en av sina bästa rollprestationer och Natalie Portman är redan här en stjärna. Gary Oldman är inte så dum, han heller...

Cissilicious

En väldigt speciell och spännande film. Natalie Portman gör en väldigt bra insats för sin unga ålder. En av de bästa filmerna någonsin.

vanpire58

Underbar skildring av en lönnmördare och hur hans live formar sig efter att en ung flicka trängt in i hans vardag.

Christiian2

Riktigt bra och Gary Oldman är ju sjukt bra i denna och gillar handlingen starkt ett klart mästerverk har inte så mycket att säga men den helt klart värd en 5a enligt mig.