Se upp för Jönssonligan

2,0

Handling: Efter en misslyckad kupp hamnar Charles Ingvar "Sickan" Jönsson i fängelse. När han släpps ut har kumpanerna i Jönssonligan blivit hederliga och Sickan får fortsätta på egen hand. Brottsförmedlaren Anita ger honom ett simpelt inbrott som uppdrag, men det hela visar sig vara mycket vara större än Sickan tror. Nu behöver han sina gamla medbrottslingar för att genomföra den svåraste kuppen i ligans historia.

År: 2020
Pekka Strang
Hannu-Pekka Björkman
Elin Klinga

Hook

Är Jönssonligan tillbaka? Både ja och nej.

Ligan är tillbaka men inte den vi trodde att vi skulle få se igen sedan deras plan på Mallorca. Men det är ett nytt århundrade och en ny tid som fastställs här.

Filmen har en kännedom att vara en hyllning, en reboot och en nytolkning på samma gång. Det första man ser är "Till Birgitta, Björn, Gösta och Ulf". OG Jönssonligan. Efter det så är det bara sockerplock och utvalda sekvenser som är både kopierade och fullständigt förutsigbara.

Skådespelarna gör ett bra försök att bryta tränden och göra sina egna tolkningar. Det känns mer som att detta skulle utspelas på 60- 70-talet alltså innan "Varning för Jönssonligan", en prequel helt enklelt.

Det finns hyllningar också som tillexempel i inledningen hörs en dansk såg som påminner om Olsen-banden från 1968. Lite små saker här och där som man inte vill förstöra här. Håll ögenen och ören öppna för lite fan service helt enkelt.

'Se upp för...' är en mer mörk och rolig Jönssonligan film än tidigare men det känns hemma bland 80-tals filmerna mer än någon annan av de tidigare försöken. Påkostad och inte så där uppenbart taskigt filmad utan känns som man försök skapa en ny värld men underliga humoristiska kriminella figurer.

Detta gör det mer intressant samt att det blir mer rivalitet en bara en Wallenberg i varje film. När vi ändå är inne på skurkarna i filmen så känns det uppfräshade med duon Regina Wall och Knut Enberg (Wallenberg delas upp i två). Listigt men också så dumt att man bara följer med i svängarna.

Tidigare versioner har försökt återskapa gnistan och kemi sedan Gösta Ekman lämnade rollen som Sickan. Där efter har man försökt göra en "Män som hatar kvinnor" + "Ocean's Eleven" inspirerad grå verklig värld med "Den Perfekta Stöten". Henrik Dorsin och Thomas Alfredsson har nu lyckats göra det ommjöliga och får en microskopisk knista på snubinen.

Men håller det ända fram, nja inte riktigt. Det helt klart den bästa Jönssonligan filmen sedan "Svarta Diamanten" - det säger inte mycket men det gör ett hel hjärtat försök och ja ibland känns det urfånigt och dumt och barnsligt. Men gå tillbkaka och titta på klassikerna. De var mörka men barnsliga och dumma på sin tid. Detta är bara vår nutida försök att skapa den kära värld som gett så många av oss roliga minnen och sann humor från sveriges komiker elit.

Biopremiär: 2020-12-25

Varning för Jönssonligan (1981)