Varning för Jönssonligan

Handling: Jönssonligan gör en kupp mot ett kassaskåp. Larmet går och Sickan åker fast, medan de andra två lyckas smita. När Sickan sedan slipper ut efter sitt avtjänade straff bestämmer han sig för att svika sina två kumpaner, för att istället anta ett specialuppdrag i Schweiz som erbjuds honom av den lömske finansmannen Wall-Enberg.

Medan Sickan åker till Schweiz för att öppna ett kassaskåp måste nu de båda andra i ligan klara sig utan sin ledare, och inleder ett "superklipp" mot en tidningskiosk.

År: 1981
Jean-Paul Chakbazos
Claes Thelander
Lillemor Planck

Nagai

Den första filmen som rullade igång en suverän filmserie.
Jönssonligan är baserad på Danmarks filmserie Olsen Bandet.

Jag kollade först på Varning för Jönssonligan när jag var 3 eller 4 och visste direkt att detta var en film jag aldrig kommer sluta titta på!

Första filmen är och kommer alltid vara ett mästerverk (enligt mig)

Gösta Ekman utgör en fantastisk roll som Charles Ingvar Jönsson.

Tillsammans med "Sickans" kumpaner Vanheden (Ulf Brunnberg) och Rocky (Nils Brandt).

Soundtracket i filmen är helt enkelt den bästa någonsin!

Har du missat denna film så borde du skämmas.

Åhh mitt älskade Jönssonligan, har kollat på filmerna sen jag var liten. Kult helt enkelt!

IWantItThatWay

En rolig start på alla jönsson-filmer! Det är väldigt roligt trots att dynamit-harry inte är med. Rocky är väldigt charmig och rolig och hans fru är ganska cool. Ett minus är att man inte riktigt hänger med så lätt i historien, det är svårt att få reda på hur Sickan listade ut sina planer. Men annars är det en film som jag kan se mååååånga gånger! :)

Otroligt bra *tummen upp* Får en skark 4:a

tuffa tjejen

Bra Jönssonligan film, men inte den bästa fast det är den första!!

Klassisk svensk film som de flesta borde sett :) bra film

madeleine_g

Jag älskar jönssonligan filmerna så till den milda grad att jag faktiskt har ledmotivet till den som ringsignal. Haha. Detta är också en riktigt klassiker som man som filmälskare måste se.

En 4 som film, men en 4+ i sin egen genre.

Tagline: Sehr Schön! Ja, jag ser sjön.

En mycket skön inledande del i en lång serie med filmer som sedan följde.
Mycket bra skådespel av typ samtliga huvudpersoner för den här genren. Saknar inte alls Dynamit-Harry lika mycket som vissa gör - han får sin beskärda del, av både byten och framtida plats framför kameran i de olika efterföljarna.
Många klassiska scener och repliker från denna första del, t ex. "Nisse vill ha negerkyssar".
Denna moderna klassiker får självklart plats i DVD-samlingen och kan ses om nästan hur många gånger som helst. Hehe! Jag får nån slags odefinierbar lyckokänsla i kroppen då jag ser dessa Jönssonlige-filmer.

Trivia: Hela serien är en remake på det danska orginalet, Olsen-ligen/bandet.

Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)
Jönssonligan får guldfeber (1984)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Jönssonligan på Mallorca (1989)
Jönssonligan och den svarta diamanten (1992)
Jönssonligans största kupp (1995)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (1996)
Lilla Jönssonligan på styva linan (1997)
Jönssonligan spelar högt (2000)
Lilla Jönssonligan på kollo (2004)
Jönssonligan - Den perfekta stöten (2014)
Se upp för Jönssonligan (2020)