Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen

2,5

Handling: När Charles-Ingvar börjar i klass 4A träffar han för första gången Ragnar Vanheden, Harry och Doris. Året är 1955, och i plugget är det "filmisar" som gäller. Återstår bara att skaffa de åtråvärda bilderna som endast finns i Cornflakes-paketen.

År: 1996
Mona Seilitz
Jonna Sohlmér
Olof Thunberg

Nagai

En film med många fel.. bra idé men
skaparen hade nog inte ens sett dom gamla Jönssonligan filmerna..

Här har man glömt bort Rocky och istället haft Harry som medlem i ligan.
Det är ett stort fel eftersom Dynamit-Harry inte var med i ligan förräns i andra Jönssonligan film.

Ett annat fel är att åldersgrupperna skiljer sig mellan varje karaktärer i dom äldre filmerna.
I varning för Jönssonligan så är Sickan 42 år gammal, Vanheden 34 år gammal och Rocky är 49.
Harry som kom i andra filmen är 48 år gammal..

I lilla jönssonligan så är dom lika gamla.

För att inte tala om att när Vanheden är utklädd till polis så "förhör" han Wall-enberg där han frågar om födelse datum då får man reda på att han är född 1923, men i lilla Jönssonligan är han något år äldre än sickan. Även Biffen är lika gammal som Wall-enberg.
Dessutom så jobbade han inte som hans personliga chaufför/liv-vakt förräns i Guldfeber.

Ett annat misstag är att Harry kände heller inte Doris sedan tidigare barndom utan han träffade henne i Jönssonligan får Guldfeber.

Trots många fel så är filmen okej..
Den riktar ju sig mot den yngre målgruppen.
För den äldre så är den bara löjlig och ja som sagt många fel i den.

heroin

Rolig och med bra barnskådespelare, något töntig och orealistisk kanske.

Isabellet

Det var ju ett tag sedan man såg denna filmen, vet inte om jag hade tyckt den var bra nu, men en bra film för mindre och mycket bättre än den nya lilla jönssonligan som spelades in för ett par år sedan bara.

redlefto

mummíen har allt, action, fart, äventyr och massor av skratt!

En film man såg om o om igen när man var liten, tycker den har sin charm och sina roliga stunder

Brislund

När jag var liten kollade jag på filmen om och om igen. Söta skådespelare, rolig story och med tanke på att det utspelar sig 1955 är miljön otroligt charmig.

Jonbacken

Har denna rulle på VHS nånstans, tyckte den var riktigt bra då och såg den många gånger. Så jag får väl hålla fast vid det :)

jag gillar den e mycket pga micke dubois lilla roll i den här...rest in peace svullo

Varning för Jönssonligan (1981)
Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)
Jönssonligan får guldfeber (1984)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Jönssonligan på Mallorca (1989)
Jönssonligan och den svarta diamanten (1992)
Jönssonligans största kupp (1995)
Lilla Jönssonligan på styva linan (1997)
Jönssonligan spelar högt (2000)
Lilla Jönssonligan på kollo (2004)
Lilla Jönssonligan och stjärnkuppen (2006)