Jönssonligan och den svarta diamanten

Handling: Sickan har dragit sig tillbaka som Jönssonligans ledare. Vanheden och Dynamit-Harry är nu lämnade åt sig själva och situationen blir värre då de får en ny ledare i doktor M A Busé.

År: 1992
Lena T. Hansson
Rikard Wolff
Thomas Segerström
Jonas Uddenmyr

Den absolut bästa Jönssonligan filmen, synd bara att Gösta Ekman är med, men det spelar ingen roll för Peter Haber är så jädra rolig i den här filmen. Det roliga med Jönssonligan är deras finurliga stölder, de använder sig av radiostyrda lego-bilar, leksaks-pistoler med sugpropp... Ja de mest konstiga, det är det som är så roligt, för det är lite oskyldigt.

martin88

Det märks att filmen har några år på nacken. Visst är den charmig men för mig blir det lite väl löjligt långa stunder! Tycker också att skådespelet är sådär, ganska mycket överspel, även om det nog är medvetet!

Robert_Eriksson

Den sjätte filmen om Jönssonligan och den första utan kriminalgeniet Charles-Ingvar Jönsson. Här får vi istället se en mycket bra Peter Haber i rollen som en väldigt komisk doktor vid namn Busé. Saknaden av "Sickan" är stor, som i fem filmer spelats mästerligt av Gösta Ekman, men det här är ändå en fantastisk rolig och underhållande film, utan tvekan värd en fyra.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Man saknar Sickan. Och det som mest sänker betyget är att det ofta blir barn-TV.

Det blir bara inte samma sak utan Sickan men tack vare Vanheden och Dynamit Harry så lyckas filmen ändå hålla relativ hög klass.

guldis25

en klassisk Jönssonligan film. jag älskar dom!!

martin88

IWantItThatWay

Den här filmen var så rolig och genialisk! Visst saknar man Gösta Ekman, men Peter Haber är lysande i sin roll och jätterolig. Den slutar jättekul också. På gränsen till en 4:a, men det blir en 5:a ;D

En bra fil...gillar verkligen Jönsonligan. Får en 4:a

Störtskön rulle,klart en av dom bättre.

Varning för Jönssonligan (1981)
Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)
Jönssonligan får guldfeber (1984)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Jönssonligan på Mallorca (1989)
Jönssonligans största kupp (1995)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (1996)
Lilla Jönssonligan på styva linan (1997)
Jönssonligan spelar högt (2000)
Lilla Jönssonligan på kollo (2004)