En handfull dynamit

Krig:

Western:
Krig:
3,6

Handling: Banditen Juan försöker få sprängmedelsexperten Sean att göra en bankkupp med honom.

År: 1971
Regissör: Sergio Leone
Originaltitel: Giù la testa
Alternativ titel:Ducka skitstövel (Svensk alternativ titel)
Alternativ titel:A Fistful of Dynamite
Ursprungsland: Italien
Längd: 02:37 (Restored version)
Ingår i tema: Ennio Morricone

Poldo Bendandi
Omar Bonaro
Roy Bosier

badkatter

Tvärtom vad många tycker, tycker jag att den är en fullträff, jag föredrar den här framför för en hand full dollar.
Den visar att Leone har en lite mörkare sida också. Miljöerna, manuset, skådespelarna, igentligen det mesta är klockrent, ja förutom orginaltiteln då...
Manuset kanske inte är "helt" värklighettroget, men det är ju fiction så det spelar ingen roll.
Ja anser att filmen är ett mästerverk och jag rekomenderar er helt klart att se den.

Definitivt inte lika bra som Harmonica- en hämnare, men ändå ett hyfsat Leone äventyr.
Stämningen är genuin och skådespeleriet proffesionellt. Fast jag blev stundtals inte särskilt engagerad eller intresserad. Ennio Morricones musik var faktiskt inte heller särskilt speciell.
Betyget blir en trea. En av Sergio Leones svagare filmer.

Inte i närheten av Leones övriga filmer, men den är fortfarande sevärd och är ändå mellanfilmen i Once Upon a Time-trilogin.

Timoti

En bra film som Sergio Leone har gjort. Men den här filmen hör till bland de lite svagare filmerna som han har gjort. Först trodde jag att den var som En handfull dollar, men det visade sig vara att den utspelade sig på början av 1900 - talet. James Coburn spelade sin roll mycket bra, och den andra killen (som jag inte kommer ihåg vad han heter) spelade sin roll också mycket bra.
Därför ger jag filmen 3,48.

Alltså, Leone var lite av en kung, men den här filmen tillhör en av hans svagare. Med det inte sagt att den är dålig. Jämfört med dollartrilogin och Once Upon a time filmerna är den dock sämre.
Som vanligt visar Leone prov på bra känsla och sinne för fotot.

Once Upon a Time in the West (1968)
Once Upon a Time in America (1984)