Crouching Tiger, Hidden Dragon

Handling: Den ryktbare och ädle krigaren Li Mu Bai har för avsikt att dra sig tillbaka och leva ett liv i stillhet. Han överlämnar därför sitt legendomsusade vapen, ett vackert ornamenterat svärd som bär namnet Gröna Ödet, till Yu Shu Lien, en kvinna han i hemlighet är förälskad i. Li vill att Shu Lien, som också i hög grad behärskar den klassiska kampkonsten, skall ta med sig Gröna Ödet till Peking och där skänka svärdet till den aktade Herr Te. Själv tänker Li bege sig till berget Wudan för att hylla sin läromästare, som för några år sedan blev förgiftad av den fruktade skurken Jaderäven. Han lovar att senare möta Shu Lien i Peking. Hemma hos Herr Te lär Shu Lien känna den unga Jen, en vacker dotter till den framstående guvernören Yu. De två kvinnorna blir goda vänner och Jen avslöjar att hon inte vill gifta sig, utan istället bli en fri krigare, som den beundrade Li. Samma natt smyger sig en maskerad tjuv in i Herr Tes hus och rövar bort det oskattbara Gröna Ödet.

År: 2000
Regissör: Ang Lee
Originaltitel: Wo hu cang long
Alternativ titel:Ngo foo chong lung
Ursprungsland: USA, Hongkong, Kina, Taiwan
Yun-Fat Chow
Michelle Yeoh
Ziyi Zhang
Chen Chang

Jag älskar den konstnärliga stridskoreografin och jag älskar Chow Yun-Fat. En riktigt härlig film och den får mig att undra; när ska vi i Sverige börja använda oss av vår fantastiska mytologi och kulturarv? Gör lite härliga vikingafilmer för fan!

oliver_kahn

Förmodligen får jag se upp för våldsamma kung fu-lönnmördare från Filmpunkten framöver för detta betyg, men jag tycker verkligen inte att Crouching Tiger, Hidden Dragon är en bra film. Jag hade stora förväntningar på Ang Lee inför denna film, men dessa infriades aldrig. Tempot är alldeles för lågt, trots alla vansinnigt snygga stridsscener.

Just stridsscenerna är väl filmens största (=enda) behållning, men efter ett tag blev jag trött på dem också. Det påminde för mycket om en form av raffinerad dans, där jag efter 15 minuters kamp satt och tänkte: "men hugg huvudet av kärringen nu då!"

Enligt mig är detta en helt klart överskattad film.

Hook

En splittrande känsla av dramatisk action i sann -HK-miljö.

En riktig kung fu spar mellan bena på dom som inte tycker om Hong Kong filmer.

Detta är en mycket bra film på många plan, kemin mellan karaktärerna, storyn, skådespelet, miljöerna och den enastående film skapande regin.

Visserligen har den här sortens film funnits så länge som Kina gjort film, men det hindrade inte västerländska producenter att köpa in den här och göra den till Oscar vinnare av Fyra Oscars. vilket är väl ambisöst. Det finns bättre men den här är bra att börja med om man inte sett någon tidigare HK-rulle.

kaj08

Det är kul med en kinesisk film som är rätt annorlunda mot hollywoodproduktioner. Den stora behållningen i den här filmen är de fantastiska vyerna, miljöerna och de snudd på konstnärliga kampscenerna.

De försöker blanda gammal mytologi och lite fantasy, men tyvärr håller handlingen alldeles för låg klass. Det skulle behövts mer dialoger och djupare förståelse för de inblandade huvudpersoner. Förutsättningarna fanns för en strålande film här, men tyvärr griper inte handlingen tag i en. Betyget stannar tyvärr på en 2-a.

Cammie

Söt film med vackra slagsmål och vyer, men ganska invecklad och speciell.

-mononoke-

Andlöst vackert, och jag blir stundtals lyrisk, salig och euforisk av de magnifika, svepande rörelserna som filmen trollbinder mig med.
Ett mästerverk med Kina som historisk plattform där lidelse, passion och åtrå kontra stolthet, makt och hämnd är huvudingredienser i ett till synes kanske klassiskt kärleksdrama. De förbluffande fightingscenerna utgör en stor del av det lyckade konceptet; skådespelarna verkar nästan sväva fram på riktigt i de olika miljöerna. Ang Lees bästa film, enligt mig, tätt följt av Brokeback Mountain.

Therold

En otroligt vacker film som så många andra i "genren". Stridsscenerna här är lite över det vanliga, det är faktiskt rent ut sagt vackert. Hög jämn nivå, men inte mästerligt. Behållningen i slutändan är dock skådespeleriet.

rednaxela

En stor spelande chow yun fat och enormt fina landskap gör denna film lite bättre.Stridsscenerna är utav toppklass och musiken faller mig i smak.
Med lite för utdragna scener och ovanliga tråkiga stunts får denna film en stark trea.

En otroligt bra och snyggt gjord film. Fightscenerna är bland dem bästa man kan se, scenografin vackert bländande med "Hero" vibbar, skådespeleriet funkar alldeles utmärkt.

Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny (2016)