Logga in
Bli medlem

(2000)

Köp filmen på Discshop

Originaltitel: Tillsammans

Alternativ titel: Together (int. titel)

Ursprungsland: Sverige, Danmark, Italien

Längd: 01:46

3,29 / 5 226 betyg

» Bli medlem «
för att betygsätta

Handling

"Tillsammans" är en film om människor som försöker att leva tillsammans. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Det handlar om kärlek och skilsmässa och familjelycka och familjeolycka och barn och vuxna och vänskap och sex och fotboll och...

Regissör

Lukas Moodysson

De två populäraste kommentarerna

Betyg:
Detta är i mitt tycke Lukas Moodyssons bästa film.

Jättebra skådespelare som man efter denna film sett i många andra filmer, fantastiska skildringar av 70-talet, socialismen, skillnaderna mellan samhällsklasserna, feminismen och allt annat som var högaktuellt bland vänsterextreminister år 1975 i Sverige.
Som vanligt har också Moodysson lyckats till 100% med filmmusiken, det gör han alltid i sina filmer, men just musiken i "Tillsammans" är något i särklass.
Bo Hansson, Ted Gärdestad, Nationalteatern...går det att få en film att skrika mer 70-tal än så? Och skulle någon annan musik kunnat passat bättre till denna film?
Nej, detta är verkligen ett mästerverk från Moodyssons sida som varvar humor med allvar och trassliga kärleksrelationer med djupa politiska budskap.
Scenen där "Göran" slänger ut sin flickvän till tonerna av "The black riders and flight to the ford (de svarta ryttarna och flykten till vadstället)" med Bo Hansson är makalös!
"De tyckte att vi skulle slänga Pippi Långstrumpboken för att Pippi är kapitalist.
- Hon är ju materialist, det här eviga sakletandet, saker och saker och saker, som om det skulle vara det viktigaste. Det är ingen diskussion, det är bara att läsa boken!"
...är en av alla oslagbart komiska diskussioner som förs i kollektivets kök under filmens gång.

Se den!

Betyg:
Den e go' den! Mysig film för den som inte ställer krav på action eller så. För att ha behållning av filmen kan det vara en fördel om man är född på 70-talet, ja. Kanske Moodyssons minst svartsynta rulle.

Senaste kommentarerna

Betyg:
Det är ganska tydligt att många här som recenserat filmen inte har någon som helst hum om hur det var på 70-talet. "Kommunist-propaganda", "Är inte filmen lite väl mycket vänster" osv. Ja, men det var ju så det var på den tiden!

En alldeles utmärkt 70-talsskildring gjord av en regissör som inte ens var med och upplevde den tiden (Lukas M). Han har fångat stämningen och mentaliteten som rådde då alldeles klockrent! Och det ska han ha all cred för.

Dock kan jag tycka att den är lite tillgjord och överdriven på sina ställen, vilket drar ner betyget något. Men man kan inte begära allt.

En stark 4:a

Betyg:
Förhållandevis bra film, men scenerna som utspelar sej i kollektivet tenderar att kännas något fjantiga.
Eventuellt hade herr Moodysson kunnat hoppa över, eller i alla fall tona ner snusket och nakenheten.

Betyg:
Alla Moodyssons filmer är otroligt bra, men det här är kanske ändå den bästa! Alla karaktärer är så olika och så klockrena, det är en klockren film! en av de bästa svenska filmerna skulle jag tro. Alla borde se den!

Betyg:
den va godkänd för att vara en svensk film

Betyg:
Rolig film! Bra synpunkter!

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 >