Tillsammans

Handling: "Tillsammans" är en film om människor som försöker att leva tillsammans. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Det handlar om kärlek och skilsmässa och familjelycka och familjeolycka och barn och vuxna och vänskap och sex och fotboll och...

År: 2000
Regissör: Lukas Moodysson
Originaltitel: Tillsammans
Alternativ titel:Together (int. titel)
Ursprungsland: Sverige, Danmark, Italien
Lars Frode
Emil Moodysson

Copyright Sonet Film

heroin

Detta är i mitt tycke Lukas Moodyssons bästa film.

Jättebra skådespelare som man efter denna film sett i många andra filmer, fantastiska skildringar av 70-talet, socialismen, skillnaderna mellan samhällsklasserna, feminismen och allt annat som var högaktuellt bland vänsterextreminister år 1975 i Sverige.
Som vanligt har också Moodysson lyckats till 100% med filmmusiken, det gör han alltid i sina filmer, men just musiken i "Tillsammans" är något i särklass.
Bo Hansson, Ted Gärdestad, Nationalteatern...går det att få en film att skrika mer 70-tal än så? Och skulle någon annan musik kunnat passat bättre till denna film?
Nej, detta är verkligen ett mästerverk från Moodyssons sida som varvar humor med allvar och trassliga kärleksrelationer med djupa politiska budskap.
Scenen där "Göran" slänger ut sin flickvän till tonerna av "The black riders and flight to the ford (de svarta ryttarna och flykten till vadstället)" med Bo Hansson är makalös!
"De tyckte att vi skulle slänga Pippi Långstrumpboken för att Pippi är kapitalist.
- Hon är ju materialist, det här eviga sakletandet, saker och saker och saker, som om det skulle vara det viktigaste. Det är ingen diskussion, det är bara att läsa boken!"
...är en av alla oslagbart komiska diskussioner som förs i kollektivets kök under filmens gång.

Se den!

Entangler01

Det är ganska tydligt att många här som recenserat filmen inte har någon som helst hum om hur det var på 70-talet. "Kommunist-propaganda", "Är inte filmen lite väl mycket vänster" osv. Ja, men det var ju så det var på den tiden!

En alldeles utmärkt 70-talsskildring gjord av en regissör som inte ens var med och upplevde den tiden (Lukas M). Han har fångat stämningen och mentaliteten som rådde då alldeles klockrent! Och det ska han ha all cred för.

Dock kan jag tycka att den är lite tillgjord och överdriven på sina ställen, vilket drar ner betyget något. Men man kan inte begära allt.

En stark 4:a

Karro

Alla Moodyssons filmer är otroligt bra, men det här är kanske ändå den bästa! Alla karaktärer är så olika och så klockrena, det är en klockren film! en av de bästa svenska filmerna skulle jag tro. Alla borde se den!

Ajice

Helt underbar film som lyckas fånga tiden något oerhört, tragikomiskt om kärlek, vänskap och familj. En behöver inte ha kopplingar till 70-talet för att fatta humorn, det är fullständigt genialt.

Entangler01

En stark 4:a

Nikita

Förhållandevis bra film, men scenerna som utspelar sej i kollektivet tenderar att kännas något fjantiga.
Eventuellt hade herr Moodysson kunnat hoppa över, eller i alla fall tona ner snusket och nakenheten.

Karro

den va godkänd för att vara en svensk film

chokladberoende87

Rolig film! Bra synpunkter!

Shadowplay

Bra och lite smårolig film. Jag kanske är lite väl ung för att förstå allt, jag vet inte. Den är lite speciell men jag gillar det.

Biopremiär: 2000-08-25

Tillsammans 99 (2023)