Hair

Musikal:

Musikal:

Handling: Claude Bukowski (Savage) kommer direkt från bondgården på landet till New York för att gå med i armén, men hamnar mitt i en hippiefestival i Central Park. Han blir förälskad i den vackra Sheila (D’Angelo). Han blir vän med hippieledaren och pacifisten Berger (Williams) och bjuds med på en formell middagsbjudning för att offentliggöra sin kärlek till Sheila. Claude ger sig in i ett äventyr som slutar i sjön i Central Park, i finkan och till slut i det militära. Men Bergers sista ansträngning för att rädda Claude från Vietnam leder till en rad bisarra förvecklingar… med oanade följder.

År: 1979

Fern Tailer
Charles Denny
Herman Meckler

r_orsen

Mycket välgjord musikal av Milos Forman. Motsätter sig Vietnam-kriget på ett otroligt sätt. Ändå blev detta en mindre populär musikal bland publiken. Men hos kritikerna gick den hem med toppbetyg. Mycket variation mella lycka och sorg. Med mästerlig musik som framhäver känslorna. en film man aldrig glömmer.

minelli

Inte direkt någon story, filmen är uppbyggt utifrån sångerna. Jag tyckte inte att själva 'hair'-nummret i fängelset fick tillräkligt med utrymme, men 'I´ve got life' är en av de bästa musikalnummren på film. En okej film, men inte bra.

ToxicAvenger

Handligen i den här filmen är faktiskt mer seriös än i de flesta musikaler, den berör. Och låtarna kan man ju inte klaga på? :D Kanske den bästa musikalen någonsin..(?)

Ajice

En av de bästa musikalerna någonsin, länge leve hippie eran!!

Så här i efterhand tycker jag att hela filmen känns väldigt tragisk. Kan säkert kännas som nostalgi för någon som levde på 70-talet, men för mig var detta mest en kaskad av halvtaskig musik (förutom "I got life") och fula frisyrer.

Men det finns ändå en handling som för filmen framåt vilket gör att filmen hamnar på en 3:a. Sedan hade ett annat slut varit mycket bättre tycker jag.

Mycket bra musikal lite speciellt o se med hippies o så men man känner ju igen en del låtar

En film som jag gillar mycket, får en 4:a

Venschla

Inte fullt lika grym som jag trodde att den skulle vara. Musiken äger i vilket fall!

GalnaMee

Underhållande och bra, speciellt för att vara musikal (och gammal). Sköna skådisar och en handling med överraskande avslutning. Så sevärd.

flickr

finns inget att säga