Vilse

Handling: Ägaren av vägrestaurangen anställer en "allt-i-allo" för att få extra hjälp. Vad han inte anar att hjälpredan även hjälper till med hans vackra fru Cora. De båda inleder ett hett förhållande och beslutar sig för att ta livet av Coras man Nick.

År: 1946
Regissör: Tay Garnett
Originaltitel: The Postman Always Rings Twice
Alternativ titel:Postmannen ringer alltid två gånger
Lana Turner
John Garfield
Cecil Kellaway
Hume Cronyn
Leon Ames
Audrey Totter
Alan Reed
Jeff York

Stilen drar lite åt Hitchcock tycker jag. Mitten av filmen fram till ungefär 10 minuter innan slutet håller mycket hög klass. Sedan blir det lite för mycket känns det som.
En sak som störde mig lite var hur karaktärerna handlade i olika situationer. Någon smidig lösning av problemen verkade det aldrig vara tal om.

Bättre än den förfärliga nyinspelningen med Jack Nicholson. "Vilse" är en helt ok film/noir, men det finns mycket bättre alternativ - t.ex "Kvinna utan samvete"

Zirgo

TCM visade denna filmen och innan den startade så tolkade jag titeln som att den skulle vara en Alfred Hitchhock film, men blev snabbt klar att det inte var det. Men jag tänkte att jag lika gärna kunde se den i brist på annat att göra. Efter en långsam början så tuggar filmen igång så sakta med rättså smårolig skämt. Filmen är rättså snäll när det gäller vålds scenerna med vinklar som gör att man inte ser dåden men mer anar att dom händer. Efter den intressanta upplösningen så tyckte jag ändå att filmen höll en viss standard och förtjänar en svag trea.

En ganska trevlig drama/film-noir, men jag tycker nog den inte kommer upp i klass med de bättre i genren. Dock kul att se Lana Turner i sin favoritroll.

Filmen är svartvit

Postmannen ringer alltid två gånger (1981)