Pirater

Handling: Kapten Reds högsta önskan är att stjäla värdefull gammal aztekisk guldskatt från den fruktade och arrogante Don Alfonso, kapten på den spanska galären Neptun. Problemet är att kapten Red inte bara saknar ett ben, utan även större delen av sitt manskap efter en förlisning. Så han får nöja sig med att få hjälp avskeppskocken Boomako och The Frog, en ung, fumlig fransman. The Frog har förälskat sig i Don Alfonsos vackra fästmö Dolores, och hans känslor är besvarade. Det gör att kapten Red lyckas erövra Neptun, men Don Alfonso lyckas snart ta tillbaka sitt skepp. Den våldsamma kampen mellan de två ärkefienderna fortsätter, och det verkar som om det enda sättet att utse en segrare är genom ett klassiskt, storslaget sjöslag...

År: 1986

Luc Jamati
Emilio Fernández
Wladyslaw Komar

_Sara_

Jag bara älskar piratfilmer, och den här är trovärdigare och mer äkta än många andra.

En av Polanskis sämre filmer. Känns väldigt oinspirerat.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Lite för mycket buskis för mej för att få högre betyg, men fantastisk rekvisita, sceneri och kostymer (vilket den också Oscars-nominerades för men förlorade mot "Ett rum med utsikt" samma år).
Kostade 30 000 000 USD att spela in, men floppade på bio där den bara drog in 1 000 000 USD - låt er dock ej luras, se den, ett kul matinéäventyr! Imponerande Neptun byggdes på riktigt efter äkta spansk galeär-förlaga under 12 månader på Malta av skeppsbyggare från ön och 2 000 italienska båtsnidare, för 1/4 av budgeten, dvs 7,5 milj USD! Besökte Cannes hamn samma år med alla skådespelare i kostymer. Gjorde ett kort återintåg i show business 2004 i Finding Neverland som Kapten Kroks skepp (!). Ligger idag som flytande museum i Genua, Italien, och har under vattenytan ett stålskrov med en 400 hk motor.

Detta var väl antagligen en av dem rullarna som inte bidragit till Polanskis erkända status. Men ändå små charmig matinè film som är lättsam att se egenom. Inget jag ser om däremot.

_Sara_

En av Polanskis sämre filmer. Känns väldigt oinspirerat.

The_Dude

Pirater är en mysig matinéfilm perfekt för söndagar med Walther Matthau i huvudrollen som Kapten Thomas Bartholomew Red. Kapten Red har blivit av med sitt skepp och driver tillsamman med Grodan (Cris Campion) då de får syn på den spanska galären Neptun. De blir upplockade av spanjorerna och väl ombord upptäcker Kapten Red att Neptun bär på en dyrbar last som det nu börjar planeras för hur man skall komma över…