I sista minuten

4,1

Handling: Reklammannen Roger Thornhill förs av misstag bort av utländska agenter. Han lyckas fly och börjar forska i omständigheterna kring sin kidnappning. Snart finner hans sig på flykt från både agenter och poliser.

År: 1959

Philip Coolidge
Patrick McVey
Ed Binns

kaj08

En av Hitchcocks mest hyllade filmer och det är bara att instämma i hyllningarna. Det känns som en storslagen film rakt igenom med strålande skådespelare och ett väldigt spännande upplägg i handlingen. Möjligtvis är det hela lite för klyschigt emellanåt, men med tanke på att filmen är så gammal kan det inte varit taget från så många andra filmer.

Det som gör att betyget åker upp ända till en femma är den härliga humorn som finns i filmen mitt ibland all dramatik. Det är just detta som gör Hitchcocks filmer så underhållande på alla sätt.

Hitchcocks bästa film. Härlig stämning rakt igenom med en klockren Cary Grant i huvudrollen. Många klassiska scener, bl.a. den med flygplanet.

Molina

Hitchcock och Cary Grant på samma gång är alltid rätt. Bra manus, bra klipp, bra dialog, klassiska scener och fina skådespelarinsatser gör att den här filmen har imiterats mer än en gång, och är en av mina personliga favoriter i genren.

Mycket spännande film som aldrig blir tråkig. Musiken känns väldigt modern för sin tid, och jag tycker mig ha hört annan filmmusik som nog har inspirerats en del av denna.
Tycker inte riktigt att betyget når upp till en 5:a, men väl en 4:a.

Detta blev min 1000:e betygsatta film, och jag är mycket nöjd med att det blev just en sådan här gammal spännade klassiker.

En ganska spännande film. Man bara märker på stämningen att det är Hitchcocks, den är sådär kusligt spännande. Får en stark tvåa, då jag tycker det ändå finns en del brister, bla. att den var rätt seg emellanåt.

I North by Northwest målar Alfred Hitchock upp en ytterst mystisk och kuslig historia med en rad snirkliga vändningar som blev ett av hans främsta kännetecken som regissör. Cary Grant, Eva Marie Saint och Martin Landau gör mycket bra ifrån sig, och det stundvis otäcka soundtracket naglar praktiskt taget fast mig framför filmen.

Det största problemet med filmen är att ju längre den rullar, desto mer spårar storyn ut. Mot slutet är jag smått vilse i den minst sagt snåriga ploten, och Eve Kendall är en stundvis plågsamt genomskinlig karaktär. Jag kan dessutom inte låta bli att fråga mig hur en kvinna (SPOILER) som fullständigt förvrider huvudet på en något cynisk reklamare samtidigt som hon i största hemlighet konspirerar med både polisstyrka och spioner (END-SPOILER) ens kan komma på tanken att klättra nedför Mount Rushmore i högklackade skor.

"Now you listen, I'm an advertising man. I've got a job, a secretary, a mother, two ex-wives and several bartenders dependent upon me, and I don't intend on disappointing them all by getting myself slightly killed."

kaj08

En -4 som film & i sin egen genre.

Taglines: A 3000 MILE CHASE... That blazes a trail of TERROR to a gripping, spine-chilling climax! / Alfred Hitchcock takes you... North by Northwest! / The Master of Suspense weaves his greatest tale! / It's a deadly game of "tag" and Cary Grant is "it"! / It's love and murder at first sight!

Denna film låg vid titten (20080330) på 26/250 plats på IMDb Top 250, vilket jag inte håller med om (längre ner är bättre). AFI rankade filmen 2007 filmen på 55/100 plats *, vilket känns bättre i alla fall.
Detta är en spännande och välgjord Hitchcock-film som jag gillar. Gillar i princip alla skådespelare, men främst Mason, Grant, Saint, Landau & Carroll som The Professor (även cool i The Game som nyhetsankaret i TV:n). Gillar särskilt Grants lite glättiga stil, för såna människor finns faktiskt också. Mycket skönt manus med en häftig intrig. Tål att ses om alla gånger.
Hamnar klart för rätt pris (2 för 99:-) i samlingen, så det lär väl inte inträffa då filmen är en klassiker på topplistorna över bästa filmer, vilket triggar upp priserna.

Trivia: James Stewart was very interested in starring in this movie, begging Alfred Hitchcock to let him play Thornhill. Hitchcock claimed that Vertigo (1958)'s lack of financial success was because Stewart "looked too old". MGM wanted Gregory Peck, but Hitchcock instead cast Cary Grant, who was actually 4 years Stewart's senior. / Alfred Hitchcock couldn't get permission to film inside the UN, so footage was made of the interior of the building using a hidden camera, and the rooms were later recreated on a soundstage. / The title might refer to Hamlet's line "I am but mad north-northwest," where he tries to convince people of his sanity. The airline that they travel on (westbound) is called "Northwest (Orient) Airlines." / * In 2007, the American Film Institute ranked this as the #55 Greatest Movie of All Time.

martin88

En av Hitchcocks mest hyllade filmer. Manuset är riktigt bra. Dessvärre är det alltför mycket som inte är lika imponerande. Till att börja med överspelar skådespelarna stundtals riktigt mycket, precis som i alla äldre filmer jag sett. Allra sämst är dock musiken som är fruktansvärd. Alldeles för pampig och istället för att höja spänningen blir det bara löjligt. Dessutom är några scener riktigt dåliga och därför kan det inte bli mer än en tvåa i betyg!

Nära på en femma. Fenomenal underhållande thriller som har alla bestånsdelar en film i genren kräver. Grant är mycket bra i huvudrollen och råkar ut för en trevlig femme fetal spelad på ett superbt sätt av Eve Marie Saint. Herrmans musik sätter även den rätta prägeln och Hitchcock personliga touch finns definitivt drä, ganska roligt att det är Mr.Hitchcock själv som missar bussen i början. Ett måste.