Där floden flyter fram

Handling: Montana i tiden efter sekelskiftet. Här susar vinden ännu trolskt i löven, bergen reser sig alltjämt majestätiskt mot himlen och den otämjda floden flyter fortfarande fritt fram. Det är så vackert att Gud håller andan.

Det storslagna sceneriet utgör ramen för berättelsen om bröderna Norman och Paul MacLean. Fast de är så olika älskar de varandra över allt annat. Men med åren skiljs de åt. Norman lämnar staden och går disciplinerat in för sina studier medan Paul blir kvar, revolterar mot fadern och ägnar sig åt ett liv med sprit, spel och kvinnor. När de återses flera år senare är det bara kort tid kvar innan katastrofen drabbar dem.

Ingen lycka varar för evigt. Utom i våra minnen.

År: 1992
Buck Simmonds
Fred Oakland
David Creamer

Robert_Eriksson

En mycket fin och känslosam film. Slutet var helt underbart. Den utspelar sig i otroligt vackra miljöer. Jag förstår värför den fått en Oscar för bästa foto.

Ett bra drama som bjuder på fina naturbilder och kompetent skådespeleri.

Sofia92

En fin och härlig film, skådespelet varierar lite i klass och allt kommer inte till klarhet i slutet. I sin helhet gillar jag ändå detta, regin och fotot är skönt och emellanåt är det dessutom riktigt småroligt. Manuset har både dryga och fullt nämnvärda stunder.
Musik hade inte skadat, men en stark trea känns på sin plats.

En 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Tagline: -

Efter en självbiografisk bok av Norman Maclean.
Nja, inte så bra som många sagt den skulle vara. Men detta är en film med mycket fint foto och mycket vacker musik (temat av Mark Isham). Härlig scenografi.
Pitt spelar bäst i sin biroll och de andra känns bara ok. Nej, Redford har gjort bättre filmer. Detta kändes för krystat och komplicerat. För långt och lite, lite seg.
Nej, filmen hamnar inte i min DVD-samling. Det är något obestämt som saknas i en kombination av, tror jag, manus, regi & skådespeleri. Gör filmen enklare nästa gång, är mitt råd! Filmen kan ses om nån gång, men är inte tillräckligt bra för att ofta se om den.

Trivia: The poem that Norman and his father recite is an excerpt from 'Ode: Intimations Of Immortality From Recollections Of Early Childhood' by William Wordsworth. / Even though the film claims that it is filmed in Missoula, it is actually filmed in and around Livingston and Big Timber, Montana. Many of the fishing scenes were filmed in the Boulder River Valley, south of Big Timber. / 'William Hurt' wanted to play the role of Paul Maclean and once went fishing with Norman Maclean in Montana. When Hurt asked if he'd fished well enough to portray his brother, Maclean replied: "Well, Bill, you're a pretty good fisherman but not good enough to be my brother."

Jätte fin film om en san berättelse.

martin88

En känslosam film med mycket vackert foto och bra skådespelare. Kändes lite väl seg för min egen del, men relationerna och tidsandan skildras på ett varmt och trovärdigt sätt!

Pesole

En bra film, Brad Pitt är väldigt bra i den här filmen, han är snygg här också.

Wookad

En av mina favoritfilmer. Brad Pitt strålande i den här typen av roller! Vackra vyer som får en att längta efter livet i naturen.