Rännstensungar

Musikal:

Musikal:
3,7

Handling: Handlar om den föräldralösa lilla flickan Ninni. Ninni är lam och bor hos den fattige konstnären Johan Fahlén. Han drömmer om att tjäna mycket pengar på sin konst så han kan ta med Ninni ut på landet. En socialassistent kommer på besök men allt verkar okej och hon blir nära vän med Ninni och Fahlén. Allt verkar ordna sig om det inte hade varit för en stöld som kommer vid en olycklig tidpunkt.

År: 1974
Lars Lundgren
Urban Sahlin
Lars Lennartsson

Copyright Pallas Film

Vet inte riktigt vad man ska säga om denna. Klippningen är delvis riktigt dålig och saker går kanske lite väl fort fram för att det ska kännas realistiskt. Men samtidigt är det en trevlig film som är ganska underhållande.

En inte allt för imponerande film, historien som sådan är charmig men det finns mycket detaljer att haka upp sig på. Fahlén känns till en början som en klantig och självisk figur vilket gör det svårt att sympatisera, varför måste han livnära sig på att sälja sin fula konst när han dessutom har dragit på sig ansvaret över flickan, så kände jag. Sen känns musikalmomenten rätt onödiga. Cornelis har en härlig röst men någon skådis tycker jag inte han är.
Något jag gillade var rännstensungarnas upptåg i dem sköna bakgårdsmiljöerna.

bananasplit_96

En väldigt underhållande och varm film, med härliga Stockholmsmiljöer! Det är också härligt med all gemenskapen mellan barnen på gatan, och ett rörande och jättebra slut!

En underbart vacker film!

susann70

Har sett den hur många ggr som helst får mig att gråta varje gång, saknar den på juldagen som den alltid har gått.

Kejnoo

Ååh vilken härlig! har sett den hur många gånger som helst och den har fortfarande charmen.

Sofia92

Fin film, absolut något sevärt. Ibland för sentimentalt bara, annars en skön film med en gripande handling. Musiken är passande och miljöerna är mycket fina. Jag har många fina minnen av denna härliga filmen, så det blir en svag fyra.

Rännstensungar (1944)