One Missed Call

Handling: Filmen har slagit kassarekord i Asien mycket tack vare den populära skådespelerskan Kou Shibasaki. Shibasaki, som spelade den sadistiska skolflickan i Battle Royale, har här rollen som den smått förvirrade Yumi. Hennes liv vänds upp och ned när hennes kompis får ett mystiskt meddelande på sitt mobilsvar. Meddelande är daterat tre dagar in i framtiden och visar sig innehålla hennes eget dödsskri. Tre dagar senare dör kompisen under mystiska omständigheter. Yumi börjar ana ett obehagligt mönster då fler människor runt omkring henne får mobilsamtal med dödlig utgång. Lösningen tycks finnas någonstans i Yumis förflutna och en dag upptäcker hon att hon själv har ett missat samtal...

År: 2003

Yutaka Matsushige
Anna Nagata
Mariko Tsutsui

The_Dude

Som Ringu med mobil! Läste jag någonstans, och visst det stämmer in väldigt bra. Skillnaden är, tycker jag, att One Missed Call är något bättre än sin japanska kollega. Det är samma långsamma tempo som i de flesta asiatiska filmerna men denna gången får det mig att skruva på mig av otålighet. Det blir för segt emellanåt. Det är trist för skräckscenerna ger mig gång på gång rysningar.

djerryg

en ruggig japansk skräckfilm som är helt okej. Vissa scener ryser man av, dessutom är det en bra uttänkt story och bra effekter.

Kristoffer

Att filmen är på japanska ska ju egentligen inte spela någon roll, men en tyvärr tror jag att skrämseleffekterna mattas av en aning eftersom man inte hänger med på samma sätt.

Filmen är helt okej, möjligtvis en aning rörig mot slutet, men är intressant och spännande.

Lite ojämn och rörig film men som skrämde. Förstod mig inte på slutet, ifall det var lyckligt eller ej.

Elemental

Att sin egen mobiltelefon ringer till sig själv, att datumet är daterat två dagar in i framtiden, och att ringsignalen inte finns inlagd på telefonen. Det går alltså inte att komma ifrån det faktum att One Missed Call verkligen är så orealistisk en skräckfilm någonsin kan bli. Det är dessutom en väldigt ojämn film. Skrämselscenerna är riktigt otäcka, men filmen är i vissa partier alldeles för seg och långdragen.

Slutet är alldeles för krångligt. Massa saker händer på samma gång och man har svårt att hänga med i vad som verkligen händer, speciellt när det är ett språk som man inte förstår. Man hade kunnat korta ner första hälften av filmen, och lagt den tiden på att visa för oss i slutet hur allt hänger ihop.

Men ringsignalen är sannerligen skrämmande. Jag pratade med mina bästisar om att spela upp den för tjejkompisarna som vi såg filmen tillsammans med. Men då fick jag igen, istället var det mig de skrämde när jag mitt i natten hade fått ett meddelande som innehöll ringsignalen. :)

Tyckte inte den va så läskig direkt och tyvärr ganska seg emellenåt. Godkänd film.

IDie

Början var lite seg, men slutet! Jag tyckte att det var så otroligt läskigt att jag satt och kramade sönder min kompis hand. När det började dra ihop sig i slutet sa min andra kompis "Man kan höra ditt hjärta!"
Det var inte så konstigt, själv kunde jag känna det slå mot revbenen. Jag är fortvarande rädd för koridorer...

MaliciousDelight

Haha, jag fattar inte att folk kan ge den här en 5:a som betyg (?) Det här var helt klart en av de sämsta filmer jag någonsin har sett. Dåliga skådespelare, dåligt manus, dålig handling. Och var det någon som fattade slutet av filmen? Och borde den ens bli kallad för rysare? Snarare komedi. För jag satt mest och skrattade mig igenom hela filmen.

Detta är nog den värsta film bortsett från The Grudge filmerna, jag sett. Med läskiga scener och häftig handling. Bra gjord!!

jezzie86

Äntligen har jag sett denna skräckfilm, 4 år senare från det att den släpptes! Den var faktiskt bra, riktigt ruggig hela filmen igenom och en hel del lysande scener. Det som dock drar ned betyget en smula är att den är lite rörig i handlingen och i upplösningen, vissa saker fattade jag inte och trots att jag såg filmen en andra gång föll inte bitarna på plats. Vill inte avslöja för mkt för de som inte sett den än, men det handlar om vissa personer i slutet och vilka samband dom har med varandra.

I övrigt - en riktigt bra japansk skräckis!

Biopremiär: 2004-07-09

One Missed Call II (2005)
One Missed Call III - The Final (2006)
One Missed Call (2008)