Elf

Handling: En julafton för länge sedan fick jultomten en överraskning när han återvände till Nordpolen - ett litet barn från ett barnhem hade krypit ner i julklappssäcken. Buddy adopterades av en godhjärtad tomtenisse som uppfostrade honom i sann nisseanda. Men när man är tre gånger så stor som alla andra och usel på paketinslagning är det inte lätt att känna att man platsar i tomtenissarnas värld. För någonstans där ute finns Buddys biologiska familj och den här julen är han fast besluten att hitta dem. Men New York är en tuff stad för en kille som tror sig vara tomtenisse – alla hårdhudade människor verkar ha glömt bort den sanna meningen med julen.

År: 2003
Andy Richter
Kyle Gass
Artie Lange
Claire Lautier

Ferrell gör möjligtvis sitt roligaste framträdande. Passar perfekt som en hjärndöd och förvuxen bebis elf. Annars är filmen inte så mycket att pynta grannen med. Men väldigt mysig under jul tiden. Sedan kommer budskapet, som likväl filmen kunde undgå. Men hollywood är hollywood och dem måste givetvis göra det blaskigt sentimentalt, vilket filmen inte klarar av. Och filmen sänks i ögonen rejält. Men filmen är värd en mycket stark tvåa för sin första halva och feel-good känsla.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Jag trodde inte alls den här små-mys-sliskiga filmen skulle vara nåt bra, men den var överraskande rolig. Visst, den är fruktansvärt klyschig och "mysig" som den förväntas vara, men jag som tidigare inte tyckte om Will Ferrell, har nu fått lite respekt för honom. Karln kan bannemig vara väldigt rolig ibland.

En bra julfilm med andra ord - "för hela familjen". ^^

Helt okej faktiskt, men en väldigt lam berättelse, det är faktiskt jättelarvigt, men Ferrel. Will Ferrel lyfter filmen något ordentligt, han är riktigt rolig, och jag skrattade väldigt ofta, det är en rätt gullig berättelse, så jag ger filmen en svag trea.

4- till en riktigt mysig film. Hade önskat ännu mer julkänsla men filmen håller ändå hög mysfaktor som blandas upp med bra humor som lockar till skratt.

Småkul Jul film som är klart sevärd. Men det finns många bättre "Tomten finns på riktigt" komedier.

En bra julfilm med andra ord - "för hela familjen". ^^

Shadowfax

Ett otroligt fåtal roliga scener i denna fantastiskt löjliga och töntiga film. Skådespelarna spelar dock som väntat i denna "högklassiga" komedi... Will Ferrell är ungefär lika bra som J.Lo på att skådespela... Det tycker jag säger riktigt mycket.

Den här filmen misslyckades totalt med min julglädje då jag bara blev förbannad på det dåliga skådespeleriet och manuset. Mysig? Nej, direkt töntig.

En extremt låg tvåa och en film som jag bara kommer minnas med avsmak.

Audrey T

Familjefilm om människan Buddy som bli uppfostrad av tomtenissar för att som vuxen åka till New York och träffa sin biologiska pappa. Buddy är en stor julentusiast som älskar alla han möter och de cyniska New Yorkborna förstår sig först inte på honom. Som tur är vet Buddy hur man skapar den rätta julstämningen! Underbar julfilm som inte kan lämna någon utan ett stort leende på läpparna!

usch, riktigt dålig, vissa små roliga sener, men i det stora hela, ingen höjdar film, får en svag 2:a

best of movie

Den är så bra , man kan nästan tro att deet är på riktit