Strandvaskaren

2,5

Handling: För ganska exakt ett hundra år sedan mördades tre manliga elever på Hellestads internatskola av en bonde från trakten. Efter morden dränkte sig bonden i en närbelägen sjö. Hans kropp återfanns aldrig. Generationer av elever på Hellestad har hört historien och utvecklat legenden om Strandvaskaren: den drunknades vålnad som en gång om året återvänder till Hellestad. Sara går nu på internatskolan och skriver på ett skolarbete om Strandvaskarlegenden då mystiska saker börjar hända. En elev försvinner spårlöst och Sara hittar ett nyskrivet brev från en skolkamrat som tidigare begått självmord. Samtidigt som eleverna förbereder den årliga festen för Strandvaskaren rör sig något okänt och skrämmande genom Hellestads korridorer.

Regissör: Mikael Håfström

Jenny Ulving
Daniel Larsson
Peter Eggers

rednaxela

En ruggigt skrämmande film på sina håll.

En väldigt tråkig men ändå skrämmande film som duger att se någon gång se den men jag är osäker om du blir besviken inte överdrivet bra inte överdrivet dålig medelmåttlig.

the_jobe

En av de sämsta filmerna jag sett.

Laidan

Vilken skit!
Svensk film i ett nötskal. Förstår inte varför jag fortsätter titta på värdelösa svenska "rysare". Allt blir bara så löjligt. Manuset kanske inte är det sämsta MEN skådespelarna är ju så usla att hela filmen rasar samman. Detta skulle kunna vara en film man gjort som skolprojekt med skådespelare som aldrig stått framför kameran tidigare.
Uselt och dödstråkigt. Absolut inget jag rekomenderar.

Trots mindre bra skådespeleri får filmen en 4:a. Jag tror aldrig jag varit så rädd när jag tittat på en skräckfilm. Bör ses!

heroin

Läskig, men jag hade höga förväntningar som inte infriades.
"Becks dotter" (Rebecka Hemse) gillar jag när hon är just Becks dotter, men i denna filmen gör hon mig besviken. Hon har bara ett ansiktsuttryck; "se ledsen ut med lite skjutande underläpp" (alltid filmad uppifrån). Den är inte alls lika otäck som "Det okända" från 2000, men visst är den spännande trots allt.

denna film ligger på plats 126 av 250 på listan

"B-skräckis som liknar vilken annan Fredagen den 13:e eller Alla helgons blodiga natt film som helst"

det som Hilts skrev..det stämde iallfall det översta här...men den va mycket bra och lite oförutsebar men den kliver på alltför många klyschor för att nå upp en femma men den va riktigt bra för att vara en svensk skräck/slasher så en stark fyra får den av mej
fanns lite roliga scener i den :)

såg en stor paralell till friday the 13th part one i strand vaskaren och det va slutet

Dolphingirl

Filmen är helt okej. Bra skådisar.

madeleine_g

Vet att jag har sett den men ja kommer inte ihåg mycket från den. Så den kan inte ha varit allt för bra.

Joon

Skit film...
Verkligen urusel.

tosslan

Helt okej, läskig, vilket är ovanligt för svenska skräckfilmer...

Biopremiär: 2004-10-15