Brazil

Handling: Den dagdrömmande byråkraten Sam Lowry upptäcker ett misstag i ett av alla dokument som dagligen passerar hans kontor. Misstaget leder till att en oskyldig man arresteras – och när Lowry försöker ställa allt till rätta börjar situationen glida honom ur händerna.

År: 1985
Charles McKeown
Derrick O'Connor
Kathryn Pogson
Bryan Pringle

Fjärde filmen jag ser av Gilliam, där "tolv apornas armé" är hittils den bästa. "Brazil "är ett surrialistiskt äventyr som man inte alltid känner sig bekväm med. Den tar många vändninar och förvirringen kan bli stor om man tappar koncentrationen lite. Pryce är mycket bra i huvudrollen, dock synd att vi inte fick se mera av De Niros härliga karaktär.

tie-fighter

Mycket välgjord med bra skådespel. Älskar verkligen alla små detaljer och manicker samt all miljö.
Bra jobbat Terry Gilliam!

Ajice

Spännande och intressant till en början men sen blir det svårt att behålla intresset. Synd, jag tyckte det fanns något här.

Laidan

En sån helskön film! Inte helt oväntat då den kommer från Terry Gilliam.

Brazil definierar ordet flippat, men det kanske inte är så konstigt när det är Gilliam som styrt i spakarna. Filmen är för lång för sitt eget bästa men under tiden får man uppleva strålande bitter komik samtidigt som man får ta del av Gilliams snygga detaljrikedom och ett svängande soundtrack. Filmen är definitivt sevärd, för det finns en bit av det mesta i detta udda äventyr.

Therold

En av de största filmerna som gjort. Jag är oerhört förälskad i det knasiga som Terry skrapat ihop till en film utöver allt annat som tidigare gjort. Ett oerhört mästerverk! Visst kan en del tycka att filmen är skapligt usel och det är ju så - smaken som ni vet vad. Här blandas komedi, äventyr, romantik, SF i samma gryta. Den är smutsig och vacker, den är både för kort och lagom lång... många sidor alltså. Blir man klok på filmen tycker man inte om den, eh...

Humorn var inte alls lika smart och genomgående som jag hade hoppats, annars är den en ganska bra handling med smart humor. Jag gillade fotot och scenografin som är filmens styrka, men samtidigt så ogillade jag musiken och det kärlekstrams som tar bort fokus från den annars väldigt intressanta handlingen. Allt som allt så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om filmen i helhet och trean jag sätter är kanske lite för snäll?

tie-fighter

Bra jobbat Terry Gilliam!