Fyra nyanser av brunt

Handling: Filmen består av fyra berättelser från norr till söder. En prydlig hotellägare med livstidsprenumeration på Wallpaper väntar besök av sina trollande föräldrar i sitt nyrenoverade strandhotell. En bit söderut försöker en far entusiasmera sin skoltrötte son. I Göteborg möts en grupp människor i en matlagningskurs som mynnat ut i något helt annat. Och i Dalarna samlas tre bröder motvilligt för att begrava sin far i en ceremoni med orientaliska förtecken. Hör de här berättelserna ihop? Vad har de gemensamt? Allt eller inget? Det lämnar Killinggänget upp till dig.

Regissör: Tomas Alfredson
Ulf Brunnberg
Fyr Thorvald Strömberg
Sofia Helin

The_Dude

När Killinggänget har varit i farten tror man ju lätt att det ska bli roligt med massor av sköna skämt. Men Fyra nyanser av brunt är ingen komedi. Visst det finns många scener att skratta åt, men det finns hela tiden en mörk underton. Det långsamma tempot kan vara lite påfrestande emellan åt och jag tror filmen hade tjänat på att klippas ner lite. Men avslutningen är bland det bästa jag har sett. Det här är ett mästerverk men det blir ändå en fyra på grund av längd och tempo.

Och satan vad bra gamle Vanheden är...

Hade sett fram emot att få se den här hyllade filmen från Killinggänget, men det slutade med en besvikelse. Den ligger liksom och flyter mellan drama/tragedi och komedi, men lyckas egentligen inte särskilt med något. Att t.ex. se Robert Gustafsson och Johan Rheborg i flera roller gör att trovärdigheten sänks och att man har svårt att ta karaktärerna på allvar som krävs om man verkligen ska gripas av dessa människoöden. Är det så svårt att ta in några fler skådespelare? Filmlängden hade jag också lite problem med. Passar antagligen bättre som miniserie. Trots allt tänkvärt, välgjort och med en del finfina scener gör att betyget hamnar på en svag trea.

Tanden

Tyckte om den här filmen väldigt mycket. En väldigt speciell film. Skådespeleriet är hur bra som helst. Robert gustafson är bara så magnifik. Han är inte bara rolig utan gör en av sveriges bästa skådespelar roller i den här filmen enligt mig. Det ända minuset med filmen är att den är lite för lång,men den är inte utdragen utan bara lång.En stark 4!

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Alldeles för lång och långsam, annars skönt nytänk stundtals. Fint foto stundtals.

Tyvärr blir det inte mer än en två till en film som egentligen är bra. Tyvärr är filmen alldeles för lång så man hinner komm in i någon slags dvala. Slutet är däremot riktigt bra. De knyter ihop säcken väldigt bra men tiden emellan somnar man nästan i. Ulf Brunnberg gör en lite annorlunda roll vilket är roligt att se. En roll där han är allvarlig och inte den rolige.

airborne

Väldigt lång och ganska händelsefattig, men de fyra historierna fångar ändå mitt intresse och jag fastnar de tre timmar den håller på. Kanske fel att säga att det är en komedi, även om det är rätt lustiga inslag då och då.

heroin

Rolig, men långt ifrån det bästa Killinggänget gjort.
Älskar scenen vid krematoriet.

Helt knäpp film fattar inte hur någon skulle vilja se dena skit film!!

belice

Jag älskar den här filmen. Så enkelt är det.
Första gången jag såg den gillade jag den inte alls, jag tyckte bara att den var konstig och dyster. Och det är den också, men det är i det filmens charm ligger. Den berättar några helt vanliga människors historier på ett realistiskt sätt, utan att försköna verkligheten. Fotot är enkelt och miljöerna känns "på riktigt". Skådespelet i filmen är också värt att nämna, speciellt Robert Gustafsson som är helt underbar i rollen som Christer Landin.
Jag gillar filmidén med fyra helt olika historier, och att man "hoppar" bland de olika berättelserna. Jag gillar också sättet man får in hysteriskt roliga scener i filmens annars så dystra och allvarliga stämning. Jag tycker dock att filmen är lite för lång, efter halva filmen var jag iallafall ganska trött, men samtidigt känns det som att det hade varit svårt att klippa bort några scener. Jag ger den här filmen en femma, det här är helt klart en av de bästa filmerna jag har sett.

Hade höga förväntningar på denna film men det blev en stor besvikelse tycker jag. Den var lång tråkig.