Frankensteins brud

Handling: Dr. Henry Frankensteins skapelse tros vara död, men det visar sig att monstret överlevt. Doktorn vill ta sig ur den onda experimentbranschen, men när den galna forskaren Dr Pretorius kidnappar hans fru går han med på att skapa en ny varelse... en kvinnlig partner till monstret.

År: 1935
Dwight Frye
Reginald Barlow
Mary Gordon
Anne Darling

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Har länge legat på IMDb Top 250, men verkar nu "för gott" halkat ner utanför skvalpargränsen, finns dock kvar på flera andra kända listor, t ex. Empire 500 samt TSPDT 1000 best films.
Plötsligt slut och lite småmissar som är ologiska (manus eller regimissar?) gör att betyget sänks. Dock är den mycket välgjord effektsmässigt från sin tid 1935 och detta var säkert en spännande höjdarfilm på bio då.
Såg denna på BD och wow vilken skillnad mot många andra svart/vita filmer som man ser i mycket dåliga suddiga kopior utan svensk text! Detta påvekar nog tyvärr delvis betygsättandet.

En given kandidat till världens bästa uppföljare. Personligen älskar jag båda filmerna men tycker nämligen just "Frankensteins brud" är snäppet bättre då det läggs tyngre vikt på djupet om Frankensteins karaktär och lidande. Som goliat nämner så är delen med den blinde mannen helt underbar, stark fyra.

Det här är uppföljaren till den klassiska Frankenstein. Jag gillar delen med den blinde mannen och den korta scenen med lilleputtarna är snyggt gjord med tanke på filmens ålder, även om just det inslaget kändes fjantigt och totalt meningslöst. Utöver Frankensteins monster så är de övriga karaktärerna standardaktigt stereotypa och detta tillsammans med den korta speltiden gör att filmen mest känns hastig och lustig.

Nördi

Precis i min smak. Underhållande film som jag faktiskt finner som mysig.

Välgjord uppföljare på klassikernas klassiker där Karloff återvänder som det missförstådda monstret. Mycket sevärd. Stark trea!

Kaktus

Absolut ingenting för mig.. kass

Oskar_90

Det är inte ofta som uppföljarna blir bättre än originalet men detta är klart bättre än den första filmen! :D

Filmen är svartvit

Frankenstein (1931)
Frankensteins son (1939)
Frankensteins vålnad (1942)
Frankenstein möter varulven (1943)
Frankensteins hus (1944)
Draculas hus (1945)