Frankenstein

Handling: Dr. Frankenstein dristar sig att manipulera med liv och död genom att skapa ett mänskligt monster av likdelar.

År: 1931
Frederick Kerr
Edward Van Sloan
Dwight Frye

Veronica Ciccone

Den mest fantastiska filmen genom tiderna, enligt mig. En gripande, sorglig, rolig, cool, läskig och mest framförallt viktig film som inspirerat många.
Går att se om precis hur många gånger som helst, och att lyssna på kommentarspåret av Rudy Behlmer på DVD-utgåvan går också bra! Ett måste!

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

kaj08

En klassisk rysare som måste vara en av de mest kända filmerna genom tiderna. Även om man inte sett filmen, så har nog de flesta hört talas om Frankenstein.

Filmen spelades in precis i början av att ljudteknologin kommit in i filmvärlden, vilket märks. Ljudeffekterna håller en rätt låg standard, men man vänjer sig vid det efter ett tag.

Filmen har en intressant handling och är perfekt upplagt för en härlig skräckfilm. Kanske var den fulländad på sin tid, men idag märker man många brister i handlingen. Det skulle varit intressant med en djupare mening om vad som är gott och ont. Är det vetenskapsmannen som tillverkar monstret. Eller är det den missanpassade "monstret" som verkligen är skurken i dramat?

Det är svårt att ge den här filmen ett rättvist betyg. För sin betydelse i filmvärlden borde den vara värd ett högt betyg, men jag kan ändå inte ge den ett högre betyg än en 3-a. Bättre än så är den inte.

Det här är kultskräck som parodierats åtskilliga gånger. Även om den är gjord i ljudfilmens vagga och därmed lider av naturliga brister p.g.a. det så är den ändå lite smygmysig att titta på. Dock innehåller den inget extraordinärt som gör att jag hyllar den till skyarna och jag tycker att man gott kunde ha struntat i att göra uppföljare till den överhuvudtaget. Hade varit bättre att göra en Kong-historia av det. It's alive! It's alive!!

Väldigt viktig film i genren, möjligtvis den viktigaste. Karloff är och förblir mr Monster i Hollywood. Bästa filmatiseringen av "Frankenstien" som jag skådat. Svag fyra.

Veronica Ciccone

Nördi

Väldigt bra klassiker som Boris Karloff spelar helt suveränt i. Har sina brister men får en självklar fyra.

Miss Ljung

En ruskigt bra klassiker. Boris Karloff är helt fantastisk som monstret!

Filmen är svartvit

Frankensteins brud (1935)
Frankensteins son (1939)
Frankensteins vålnad (1942)
Frankenstein möter varulven (1943)
Frankensteins hus (1944)
Draculas hus (1945)