John Q.

3,7

Handling: John Q. Archibald är en helt vanlig man som arbetar vid en fabrik och lever för att försörja sin familj, sin hustru Denise och sonen Michael. När Michael plötsligt blir allvarligt sjuk och är i behov av en akut hjärttransplantation, rasar deras värld samman totalt. Johns sjukförsäkring täcker inte ingreppet och familjen har ingen möjlighet att själva bekosta den. Tiden börjar bli knapp och valmöjligheterna blir allt färre. I desperation och i övertygelse om att hans son ska överleva tar han saken i egna händer, barrikaderar sig på akutmottagningen och ockuperar den!

År: 2002
Kevin Connolly
Gabriela Oltean
Paul Johansson
Ethan Suplee

I grunden så är det här en bra film. Det moraliska djupet och politiska tankarna som man har lagt in i den här filmen är en bra grund att utgå ifrån i en film, men tyvärr så tycker jag inte att det höll hela vägen ut.

Jag tänker framförallt på slutet som blev ganska tråkigt och dåligt... men jag tänker även på dialogerna som blev lite väl sentimentala på sina håll. "Å vad underbar John är!", "Å vad modig du är!" och "Jag tänker inte stå sidan av när du är så himla bra!" är lite små exempel från dialoger som gick överstyr. Låt handlingen tala för sig själv är ett koncept som jag tycker bättre om, vilket man tyvärr har avvikit från en del i den här filmen.

Med det sagt så är detta i grunden fortfarande en bra film och Denzil Washington är mycket stabil som vanligt så en trea tycker jag allt att den är värd.

movie-king

mycket sorglig och bra film!

jag gillar den här filmen... helt klart värd att se och dramatisk

martin88

En mycket viktig film med ett starkt politiskt budskap. Den är gripande och känns väldigt aktuell. Skådespelarinsatserna är starka, med Denzel Washington i en passande roll. Trots det starka budskapet, bra skådespel och en intressant och spännande handling är den inte helt prickfri. Några gånger blir det lite för sentimental vilket ger motsatt effekt mot vad syftet är. Det känns som att en del av filmens stora potential inte utnyttjas fullt ut och därför kan det inte bli mer än en fyra i betyg! Kunde blivit en femma om de mest uppenbara översentimentala klyschorna hade tagits bort!

kaj08

En film med ett väldigt bra budskap. Äntligen en film från usa där de piskar kritik mot samhället och dess sjukvård. Den här filmen kom flera år innan Sicko, och inte en film i svallvågorna av den uppmärksamhet Sicko fick.

Bra skådespeleri, men ibland är det lite för mycket klyschor och upplägget är rätt traditionellt. Filmen får ändå en 4-a, till stor del av dess viktiga budskap.

En film som var ganska övertydlig i sitt budskap. Ibland blev den även alldeles för sentimental och tårdrypande. På plussidan låg den alltid duktiga Denzel Washington.

stankovic

Riktigt bra skådespeleri av Denzel,bra handling och bra inlevelse.

Skellington

grymt bra film, spännande, gripande och tillochmed rolig emellanåt. Denzel gör en grymt bra tolkning av en desperat fader i en desperat situation. filmen behandlar ett väldigt allvarligt ämne, om du inte har råd med sjukförsäkring så har du inte råd att leva.

ett av dom bästa filmcitaten någonsin (enligt mig) när denzel talar till polisen.

"I will not bury my son!
My son is gonna bury me.."

stark fyra, snudd till femma. mycket sevärd.