1984

Handling: Efter ett kärnvapenkrig är världen indelad i tre stater. London är en av huuvdstäderna och styrs av ett parti som har total kontroll över alla.

Baseras på klassiska romanen med samma namn av George Orwell.

År: 1984
Regissör: Michael Radford
Originaltitel: Nineteen Eighty-Four
Alternativ titel:1984 (UK)
Ursprungsland: Storbritannien
Ingår i tema: Baserad på klassisk bok

John Hurt
James Walker
Roger Lloyd-Pack

Copyright MGM/UA Home Entertainment

ToxicAvenger

Bra filmatisering av en fantastisk bok.

storvreten

1984 gjordes 1984 (wow, vilken tajming...) och den passar väl bäst som ett memento över den sci-fi estetik som rådde just på 80-talet. Boken är kanon (läs den nu), men denna tämligen bokstavstrogna filmatisering får inget eget liv utan blir en rätt trälig genomgång av bokens handling fram till det dystopiska slutet. Uppenbart har rushen till bioduken (filmen hade väldigt kort produktionstid) gjort att man glömt att hitta gestaltningen för Winstons historia. Inte hjälps det av en John Hurt på autopilot och en debuterande Julia Ormond som redan här visar den talanglöshet som ledde till att Sabrina skulle bli en av de mest bisarra remakes som Hollywood gett sig på. Addera till det ett "S-s-s-sex crime" utrop av Eurythmics på soundtracket och vi får något som mer är kitsch från ett svunnet årtionde än en fungerande film.

Ajice

Boken som i de flesta fall, bättr än filmen, men filmen är så galet bra, känslan är verkligen där. Mycket bra!

ToxicAvenger

Bra filmatisering av en fantastisk bok.

Nej, detta var bara riktigt trist och ointressant. Dock kul att se Richard Burton i sin sista film.

Även om filmen bara får en 2:a vet jag inte om jag kan säga att filmen inte levde upp till mina förväntningar. Tyckte inte att boken var speciellt bra den heller, och eftersom filmen föjlde boken noggrannt blir väl betyget på filmen ungefär samma som boken skulle ha fått.

storvreten