En långvarig förlovning

3,7

Handling: Fem desperata män vådaskjuter sig själva för att komma ifrån fronten under första världskriget. En militärdomstol bestraffar dem genom att placera dem i Ingenmansland så att de blir ihjälskjutna under en eldgivning mellan fienden. Men är det säkert att alla dör?

En av männens förlovade flickvän, som inte kan gå sedan hon var tre år gammal, får veta att hennes fästman kanske överlevt. Hennes mål blir att få reda på sanningen!

Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Originaltitel: Un long dimanche de fiançailles
Alternativ titel:A Very Long Engagement

Tchéky Karyo
Dominique Pinon
Elina Löwensohn

enlitenika

Påminner mycket om Jean-Pierre Jeunet förra film om Amelie från montemarte. Otroligt duktiga skådespelare, fina dialoger och fint foto. Filmen kan bli lite långdragen och namnen i filmen är svår att hänga med i om man inte är fransman, men det har egentligen inte med filmen att göra. Det som gjorde mig att gilla den här filmen ännu mer, är att jag konstigt nog kände igen mig mycket väl i flickans tvångstankar. En film med hög mys-faktor där man kan lära sig en hel del om innebörden av ordet "hopp", en given klassiker.

lilla_elina

Liksom i Amelie från Montmartre fungerar berättarrösten på ett utomordentligt sätt, fotot är underbart och Audreys rollkaraktär ger oss både sorg och glädje. Dock känns filmen lite för lång vilket kanske visserligen behövs då handlingen är något invecklad. Det är många namn att hålla reda på, det krävdes några gånger innan man hade koll på det, men när man väl har det... Då kommer En långvarig förlovning verkligen till sin rätt.

Simbelmyne

En sååå otroligt bra film som skildrar kriget bra. Den har allt! Krig och kärlek, äntligen en film så du kan se med din partner som båda kan uppskatta.
Den påminner mycket om hans förra film Amelie från Montmarte genom beskrivningar och kameraklippningen. Audrey gör en otroligt bra insats som Mathilde. Musiken är underbar som fastnar i ens hjärta tillsammans med denna films underbara historia

Tyvärr så fann jag den tämligen oengagerande och seg. Några plus är realistiska krigsscener, men helheten imponerar föga.

Cammie

Är svag för udda, franska filmer och Audrey Tautou är bäst i den här typen av roller. Dock en lite väl lång film, men med växlande fart i handlingen.

En bra fransk-talande film !

Audrey T

Min absoluta favoritfilm (för närvarande!) Jeunets bildspråk är fantastiskt och inte likt något annat. Varje bild är en tavla. Historien är vacker och gripande men har också en mycket underfundig humor. Det kan vara svårt att hålla reda på alla personer men det är bara att se filmen flera gånger. Det är den värd! Dessutom får du se Jodie Foster prata franska!

Umbrellagirl

Helt underbar film. Verkligen värd att se!

cirkuscaramelli

För många namn att minnas och för lite kärlek. jag trodde att det skulle bli mer känslosamt i slutet och jag blev besviken.

Månsken

en väldigt vacker film