Ring 2, The

2,4

Handling: Rachel och sonen Aidan har flyttat till en småstad för att börja ett nytt liv och glömma det otäcka de varit med om. Men så börjar mardrömmen igen när man på en brottsplats finner en omärkt videokassett som ser kusligt bekant ut...

Regissör: Hideo Nakata
Originaltitel: The Ring 2
Alternativ titel:The Ring Two
Alternativ titel:Ring 2 (US Version)
Längd: 01:50, 02:08 (Unrated version)
Ingår i tema: Hans Zimmer

Ryan Merriman
Shannon Cochran
Gary Cole
Elizabeth Perkins

Som sann skräckälskare och eftersom jag anser att den amerikanska "The Ring" av Gore Verbinski tillhör en av vår tids allra bästa skräckfilmer, så hade jag självklart höga förväntningar på denna uppföljare. När jag hörde att filmen var under inspelning så blev jag positiv, men när det visade sig att regissören till den japanska originalfilmen stod bakom kameran blev jag både skeptisk och besviken. Därför blev det aldrig av att se den på bio.

Nu har jag då äntligen sett fortsättningen om Rachel, hennes son och den onda Samara (tyvärr ej längre spelad av Daweigh Chase). Och jag vet helt ärligt inte vad den är värd för betyg.

Filmen försöker göra något annorlunda med den numera uttjatade "japanska" skräcken. Det finns ett djup i berättelsen som är uppbyggd av första filmens storhet, vilket den klarar sig ett tag på. Vissa scener är bra och filmens styrka ligger helt klart i att den har en väldigt sorgsen ton över sig. Det största minuset är tyvärr det faktum att filmen inte alls är läskig.

Något som gör mig förbryllad, trots att jag inte säger att det är direkt dåligt, är att några scener är underliga på ett mycket ovanligt sätt. Då tänker jag främst på scenen med hjortarna, scenen då Samara klättrar uppför brunnen samt scenen med "självmordet". Är dessa bra scener? Eller har de kalkonvarning över sig?

"The Ring Two" är en sevärd film, men den kan omöjligen jämföras med första filmen. Jag är besviken, men tycker att den är okej... fast ändå inte. När jag tänker tillbaka på filmen vill jag både sätta en tvåa, en trea och stundtals en fyra. Därför sätter jag en trea nu och kanske återkommer med ny betygssättning när jag ser den igen, för det finns nog risk att filmen egentligen inte är värd mer än en tvåa.

Dan banan

Fånigt oanvändbar uppföljare. Förbannat onödig om jag ska vara ärlig. The ring mysteriet har nu blivit ännu intensivare och det blir ganska intressant delvis men det är inte mycket att ha till skäckfilm. Fokus har lagts på en utvecklad story men man har blundat för vad skräckpubliken vill ha idag. En mardröm för den personen som inte sett föregångaren skulle jag gissa. Der blir bara tröttssamt i längden trotts hyffsade effekter och bra skådespelarnnsatser.

Finner ingen anledning till att se uppföljaren. Lev på föregångaren. Stark etta.

The Ring är utan tvekan en väldigt bra skräckfilm - och visst försöker denna följa i samma spår. Men det som uppföljaren faller på är att den helt enkelt inte är läskig. Visst finns samma obehagliga stämning som i ettan, men det räcker inte särskilt långt. Handlingen är inte särskilt genomtänkt utan består av en önskan att efterapa. The Ring 2 kan man antingen se eller vara utan.

Silverpilen

Jättebra uppföljare!! Nästan lika bra som första filmen! Älskar verkligen de här filmerna! Mina favoritfilmer! Väldigt läskig och intressant precis som alla andra i denna serie! Har fått lite oförtjänt dålig kritik av många faktiskt. Klockren femma får denna precis som alla andra i The Ring-serien också får! Hoppas att det kommer fler filmer!!

heroin

Tvåan är ännu sämre än ettan, långtråkig och rent ut sagt usel.
Det skriker japansk produktion och B-skräckis.
I filmen viskar alla så man måste ha vrålhög volym för att kunna höra vad de säger. Filmen är innehållsfattig och tråkig, inte en enda gång är den spännande.

3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Med höga förväntningar efter att ja sett ettan kändes det lite som ett magplask. Inte alls lika läskig och obehaglig som ettan. Den har klart sina läskiga scener men inte alls som i ettan där nackhåren reser sig.
Sedan vet jag inte om det beror på att scenen med brunnen och det brinnande trädet är liite uttjatat??? Det skrämmer inte på samma sätt.
Är riktigt imponerad av han som spelar pojken. Han spelar riktigt obehaglig. Tyvärr får inte filmen mer än en stark 2:a.

Shcookie

Den här var inte lika bra som ettan, men rätt nära var den. Båda filmerna är så välskrivna och väl gjorda, varje scen känns utplanerad och gjord in i minsta detalj. Skådisarna som spelade Rachel och Aidan gjorde båda mycket bra ifrån sig, och jag gillade kemin mellan de här två karaktärerna.

MEN, precis som jag sa om "The Ring", så är inte denna uppföljaren heller särskilt läskig. Visst, den ger en kusligt mysig upplevelse och man känner eftereffekterna av filmen ett tag efter att ha sett den... men det kunde inte ha skadat att ha haft fler läskiga scener i själva filmen. Man vill skrämmas gång på gång under filmen också, och inte bara känna av eftereffekterna av filmen efter att ha sett den.

En stark trea får det bli.

samma som ettan inte så bra och en uppföljare gör inte saken bättre

olleen

en uppföljare som är väldigt lik ettan, men den är bra.

Biopremiär: 2005-03-18

Ring, The (2002)