Kocken

Handling: Året är 1969. Artonårige Martin mönstrar på som andrekock på lastfartyget "Snow Drift", med destination Kapstaden. Det är Martins tredje resa. I fartygets kök härskar förstekocken Peter Stein, här är allting underkastat hans osynliga och brutala regelverk. Martin är lyckligt omedveten om vad som väntar honom och hans kompis, kockeleven Sundsvall. Mötet mellan Martin och Stein utvecklas i en riktning som ingen av dom i sin vildaste fantasi kunde tänka sig.

Regissör: Mats Arehn
Originaltitel: Kocken
Ingår i tema: Mat/Restauranger

Båtar

Kjell Bergqvist
Henrik Lundström
Peter Viitanen

Detta är en väldigt bra och annorlunda film. Mycket snyggt foto och välgjorda miljöer tillsammans en mycket bra insats från Kjell Bergqvist samt resten gör filmen till en behaglig upplevelse och helt klart sevärd.

Tyvärr så tycker jag ändå inte filmen riktigt lever upp till dess underbara manus. Peter Stein karaktären är oerhört genomtänkt och när Kjell Bergqvist spelar barsk, grym och allmän elak så är han underbar, men sen när det kommer till andra scener så lyckas han inte riktigt lika bra och filmen blir inte det mästerverket det kunde blivit tyvärr.

ted

Jag tyckte att det var en fascinerande film och hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Det var ett nöje att se Kjell Bergqvist, även om han spelade en mycket läbbig figur, och han var nog den stora behållningen. En ok film.

R_langdon

En riktigt bra Svenska film som är rolig och spännande.. Kjell Bergqvist är lysande

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Skönt manus och verklighetsbaserad historia, men alldeles för långsam och otydlig.

Svag 2:a blir aldrig riktigt engagerad av denna film

Detta är kanske inte vad man väntar sig från svenska filmskapare. Handlingen är ju rätt så ovanlig, och det gör att filmen får sin egen charm. Kjell Bergqvist gör rollen som kocken väldigt bra. Även om handlingen var ovanlig och skådespelet var bra, så får den här filmen en trea. Men det är en stark sådan.

Bra film med utmärkt skådsepeleri. Intrigen var intressant och engagerande.

Milla86

Kjell Bergqvist spelar sin roll lysande, Henrik Lundström är hyfsad. Lite konstig film, med flera överraskande vändningar. Helt klart sevärd!

anden

skådespelet är bra specielt av kjell bergqvist som alltid är bra och han gör denna film till en bra film..

ashkan

bitvis rolig film som ändå är ganska tråkig

Biopremiär: 2005-02-25