Lady Snowblood

Handling: Yukis familj dödas av några kriminella. Hennes mor utnyttjas och hamnar i fängelse. Hon svär att hämnas sina plågoandar och föder Yuki som ska uppfostras för att hämnas. Hela Yukis uppväxt går ut på en enda sak...hämnd.

År: 1973
Toshio Kurosawa
Masaaki Daimon
Miyoko Akaza
Shinichi Uchida

Hygglig "vigalante-rulle" Brukar inte vara ett stort fán av asiatiska filmer. De blir på något sätt nästan alltid oengagerande. Kurosawa är ett undantag.
Hursomhelst så är "Lady Snowblood" helt ok. Ganska underhållande med allt jäkla blod som sprutar.

Blandad kvalité. Bra bearbetning på manusnivå och en del snygga fotomoment. Dessvärre sänks filmen av bl.a. uselt skådespeleri och riktigt fult ljud och opassande musik på flera håll.

Underbart härlig rulle med blod och hämnd som huvud ingrediens. Som alla andra säger så förstår man att Tarantino hämtat från denna rulle. Måste tilläga att musiken är makalöst bra speciellt "Meiko Kaji - Uram Bushi" som jag tror denna tuffa skådespelerskan själv sjunger.

Kill Bill har tagit mycket från denna japanska klassiker och det förstår man då det här är mycket bra. Meiko Kaji spelar bra, handlingen är seriös och musiken passande.

Visst förstår man att QT tagit mycket av den här filmen till Kill Bill. Meiko är stenhård i sin roll. Mycket blod som sprutar i gammal vanlig god japansk samurajtappning.

Lady Snowblood 2 - Love Song of Vengeance (1974)