En blondins kärleksaffär

3,8

Handling: En ung kvinna blir kär i en pianospelare från Prag. Efter en natt tillsammans åker pianospelaren tillbaka sin hemstad. En tid därefter besöker kvinnan honom och hans föräldrar i Prag.

År: 1965
Regissör: Milos Forman
Originaltitel: Lásky jedné plavovlásky
Alternativ titel:A Blonde in Love (USA)
Alternativ titel:The Loves of a Blonde (USA)
Ursprungsland: Tjeckoslovakien
Längd: 01:30, 01:23 (Tyskland), 01:28 (USA)
Hana Brejchová
Vladimír Pucholt
Vladimír Mensík
Ivan Kheil
Jirí Hrubý

Väldigt human och skön humor som lätt förankras med verkligheten. Som många säger så är "säng" scenen väldigt rolig men tyckte själv att scenen då en av dem misslyckade raggarna tappar sin ring är roligast. Sedan är pappan en skön karaktär. Kul att se Forman innan han kom till Hollywood.

Håller med Czechflash. Scenen då pianisten delar säng med morsan och farsan var mycket bra och enligt min mening mycket rolig. Annars så tyckte jag filmen var lite oengagerande och tunn.
Betyget blir en svag trea.

Rolig, varm och gemytlig film som har en underbar scen när pianisten, som bor hemma hos sina föräldrar, måste sova tillsammans med föräldrarna i deras stora säng. Känns improviserat, men fungerar därför desto bättre. Typiskt tjeckiskt och mysigt.

Xenomorph

En mycket rolig komedi med stor igenkänningsfaktor. Väldigt mycket högre kvalité på denna än alla amerikanska romantiska komedier.

Filmen är svartvit