Världarnas krig

Handling: Filmen är baserad på H G Wells banbrytande klassiker med samma namn om hur utomjordingar intar vår planet. Vi får följa mänsklighetens strid för framtiden genom en familjs kamp för att överleva.

Regissör: Steven Spielberg

Yul Vazquez
Daniel Franzese
Morgan Freeman

DuskBringer

När det var typ en kvart kvar av filmen så var jag övertygad om att det skulle bli en solklar fyra. Men konfliktupplösningen i filmen är enligt mej direkt dålig. Känns inte alls genomtänkt. Och dessutom tycker jag att filmen lämnar en hel del frågetecken efter sej, vilket jag avskyr. Väldigt klantigt att förstöra en i övrigt förstklassig film, genom att slänga in ett så hafsigt slut! En stark trea blir det i allafall.

Påminner en hel del om Signs, väldigt mycket faktiskt, men ändå är den inte särskilt lik. För den här filmen är större och biffigare, fylld med specialeffekter.
Bara ett par saker stör jag mig på, det är att filmen verkar ha gjorts för barn och vuxna, liksom flera miljoner människor dör, men det är inte ett dugg skrämmande, kanske lite, men jag tänker inte ens på att människorna dör. För detta ser mest ut som en leksaks-film där stora robotar bränner upp städer.
Dessutom stör jag mig på Dakota Fannings karaktär som är enormt jobbig, hennes skådespeleri är ganska bra, men någonstans i filmen brister det och hon blir inte ett dugg trovärdig, men Tom Crusie är bra som alltid.
Annars var filmen spännande och lite läskig vid vissa tillfällen, som sagt påminnde den om Signs, Signs som med mindre budget lyckades skrämma mig mer än den här filmen.
Det blir en svag trea till en halvlyckad film, de borde ha satsat lite mer på skräck än på oändlig utrotning av människor.

Effekterna och fotot är faktiskt riktigt bra gjorda och imponerande. Dessutom så gör skådisarna en bra insats, vilket låter väldigt lovande, men tyvärr så är detta också det enda som är bra i filmen.

Hela manuset är fruktansvärt tunt och dåligt genomtänkt. Jag satt ständigt genom filmen och rullade på ögonen över hur dumt och fånigt allt är. Allt ifrån det löjligt enkla och tråkiga slutet, till de jobbiga och dumma amerikanska mentaliteterna som genomsyrar filmen och sänker skådespelarnas insats.

Jag tvekar om jag ska underkänna eller godkänna filmen, men för nu godkänner jag den enbart på grund av effekterna som trots allt var imponerande och att detta gav upphov till ett visst spänningsmoment som räddar filmen från en total flopp. Det skulle inte förvåna mig om jag ändrar mig dock.

UNderhållningsvärdet är stort och filmen i sig är oförutsägbar. Kittlande action där unge Dakota Fanning lyfter filmen något enormt.

Skum berättelse som skiljer sig aningen från andra undergångsfilmer. Dock lika förutsägbar och "hollywood". Oavsett så är jag ju ett fan av denna sortens filmer

Shcookie

En stark trea blir det, på grund av hyfsade skådisar, grymma effekter, ett lagom fylligt manus, och allt i allt en väldigt bra film, faktiskt. Dakota Fanning var ju bara så bra i den här filmen, och Utomjordingarna var RIKTIGT välgjorda i de få scener de faktiskt visades. De Påminnde mig om bläckfisk blandat med krabba, fast på ett bra sätt.

En stark, stark trea blir det, men inte mer än så. Se den gärna!

clint_estwood

gillar absolut inte denna genre vilket är den största anledningen till varför filmen ej rekomenderas av mig

TheHobbit

mycket bra katastrof film som man kan se om man inte har nått annat film alternativ. Dock tycker jag inte alls att Tom gjorde sitt bästa, men Dakota var perfekt som alltid.
Det får bli en svag fyra.

Flora

lite klassisk handling med typ konstiga varelser som invaderar jorden men jag tycker den är bra. mycket bra skådespleri, absolut värd att se!

De första 20 minuterna var riktigt bra, sedan blev den bara sämre och sämre. Dåliga dialoger och även långtråkigt blev det till slut.

Biopremiär: 2005-06-29

Världarnas krig (1953)
War of the Worlds, The (2005)
War of the Worlds (2005)